Už jste to slyšeli, ale nevíte, co to je? Vysvětlíme vám, jak affiliate marketing funguje a jak ho můžete využít pro svůj byznys. Přinášíme vám kompletní návod.
Co je to affiliate marketing
Affiliate marketing, zvaný také partnerský marketing nebo provizní systém, vám umožňuje vydělávat na prodeji produktů jiné firmy. Funguje na základě provázání webových stránek konkrétní značky (firmy) se stránkami, které danou službu či výrobek doporučují. Značka tak získá další propagační kanál (web zprostředkovatele) a zprostředkovatel podíl z prodejů.
Co affiliate marketing není
Spousta začátečníků se domnívá, že partnerský marketing jim přinese bezpracný výdělek, zatímco si budou užívat někde na pláži. Chyba lávky. Je sice pravda, že affiliate marketing vám časem začne přinášet pasivní příjem, ale než se k tomu dopracujete, vyžádá si to čas a energii na vyladění celého systému. I potom bude affiliate prodej vyžadovat průběžné úpravy a vylepšování.
POZOR: Affiliate marketing nemůžete brát jako jediný nebo hlavní zdroj svých příjmů. Pokud nemáte stránky s celosvětovým dosahem a milionovou návštěvností, neočekávejte, že vám affiliate bude vynášet obrovské peníze.
Jak funguje affiliate marketing
Affiliate marketing stojí na čtyřech pilířích:
- Firma (inzerent)
- Zprostředkovatelé (affiliate partneři)
- Affiliate systém
- Zákazníci.
Efektivitu fungování celého systému ovlivňuje několik faktorů: kvalita produktu nebo služby jako takové, zacílení na správné zákazníky, komunikace mezi medzi firmou a affiliate partnerem, znalost trhu a potřeb zákazníků.
DOBRÉ VĚDĚT: Abyste mohli získávat provize, musí mít firma, se kterou chcete navázat partnerskou spolupráci, affiliate program.
Pilíře affiliate marketingu podrobně
1. Firmy (inzerenti)
Společnosti nebo jednotlivci, kteří nabízejí své produkty nebo služby na internetu.
2. Zprostředkovatelé (affiliate partneři)
Firmy nebo jednotlivci (například influenceři), kteří dokážou zasáhnout cílovou skupinu inzerentů. Prostřednictvím svým marketingových kanálů (webových stránek, sociálních sítí, e-mailingu…) oslovují potenciální zákazníky. Z prodejů těmto zákazníkům pak dostávají provizi.
3. Affiliate síť (affiliate systém)
Každý zprostředkovaný prodej musí být nějakým způsobem evidovaný. Jinými slovy, je potřeba mít systém, který správně identifikuje a spáruje návštěvu webové stránky s konkrétním nákupem (přes odkaz zprostředkovatele).
Evidenci lze řešit dvěma způsoby:
- firma si vytvoří vlastní affiliate systém
- firma se zapojí do existují affiliate sítě, která má vlastní systém na párovaní prodejů
4. Zákazníci
Kromě uvedených pilířů jsou velmi důležití i zákazníci. Pokud nebudou nabízené služby nebo výrobky nakupovat, žádné provize vám z nich nepoplynou. Proto je nutné předem si analyzovat trh a zaměřit se na partnerský prodej zboží, po kterém je opravdu poptávka.
Jak funguje affiliate marketing technicky
Vzhledem k tomu, že se jedná o typ online marketingu, nutnou podmínkou je webová stránka, která nabízí zboží a web, který prodej zprostředkovává za pomoci speciálního odkazu, který umožní identifikaci nákupu.
Affiliate odkaz si firma vytváří pro inzerenty buď skrze vlastní affiliate systém, nebo jej získává z affiliate sítě poté, co se nějaký zprostředkovatel zapojí do programu. Zprostředkovaný nákup se v systému zaznamená prostřednictvím cookie souboru. V systému je nastavená lhůta platnosti souboru, zpravidla 30 dní. Pokud návštěvník webu zprostředkovatele v této lhůtě uskuteční nákup, zprostředkovatel získává provizi.
Nesejde na tom, jestli zákazník nakoupí na základě kliknutí na banner, nabídky v e-mailu nebo na sociálních sítích. Některé firmy vyplácejí provize hned, jiné až po dosažení minimální stanovené částky. Každá firma má pro affiliate program vlastní pravidla.
Co všechno má vliv na úspěšnost affiliate kampaní
Na straně firmy
- Musíte mít žádaný produkt, protože pokud prodáváte věc, kterou nikdo nepotřebuje, nepomůže vám ani armáda zprostřekovatelů.
- Je třeba využívat několik účinných marketingových kanálů. Na affiliate sám o sobě nemůžete spoléhat. Pokud se prodejům nebude dařit, partneři vám můžou znenadání odejít.
Doporučené čtení: Článek Persony: Co vlastně řeší vaši zákazníci vám ukáže, jak zjistit, co lidé skutečně potřebují.
Na straně zprostředkovatelů
- Musíte propagovat zboží, o které je zájem, respektive vybrat si dobře značku, které prodává žádané produkty nebo služby.
- Musíte umět zasáhnout relevantní cílovou skupinu.
- Potřebujete mít dobře vybudovaný vztah s vaším publikem.
- Měli byste se vyznat v dané oblasti.
Na obou stranách
Čím menší je trh, který oslovujete, tím menší je potenciál výdělku. S tím je v České Republice třeba počítat. Neočekávejte proto provize odpovídající velikosti amerického trhu (přes 300 milionů obyvatel) nebo britského trhu (přes 60 milionů obyvatel).
Jak spustit affiliate kampaň jako firma
Spuštění affiliate programu
Jakmile máte produkt, po kterém je sháňka, můžete spustit affiliate program. Buď si můžete vytvořit vlastní affiliate systém ve spolupráci s programátorem, nebo využít hotové služby jako například Affilbox.
Druhou možností je zapojení do stávající affiliate sítě, kde najdete spoustu programů. U nás se vám nabízí například Affial.
Hledání zprostředkovatelů (affiliate partnerů)
Teď už zbývá jen najít vhodné zprostředkovatele, kteří budou propagovat vaše produkty nebo služby. Cílem však není mít desítky partnerů. Potřebujete takové zprostředkovatele, kteří dokáží přímo oslovit vaši cílovou skupinu.
TIP: Pokud prodáváte výživové doplňky, bude se vám jako affiliate partner hodit třeba blogerka, která píše o fitness. Skrze blog o chovu holubů byste toho moc neprodali, i kdyby na něj chodilo 30 tisíc lidí měsíčně.
Jak se stát zprostředkovatelem
Postup je podobný jako při spouštění firemní affiliate kampaně, akorát se musíte na celý proces podívat z opačného úhlu.
Výběr firmy s dobrým produktem
Dobrý produkt je alfa a omega pro firmu-inzerenta stejně jako pro affiliate partnera. Ideální je produkt v oblasti, která souvisí s vaším zaměřením a je po něm poptávka, která každoročně roste.
Zapojení do affiliate programu
Stejně jako si firmy mohou vytvořit vlastní affiliate systém nebo využít existující síť, i vy si jako partner můžete vybrat. V prvním případě stačí vyhledat si firmy s affiliate systémem a přihlásite se do něj. Z českých značek ho mají například časopis dTest, Alza, knihkupectví Martinus, CK Rady na cestu, e-shop Megapixel a spousta dalších.
TIP: Podrobný a průběžně aktualizovaný seznam značek s affiliate programy najdete na portálu Mladý podnikatel.
Propagování produktů
Nejprve potřebujete místo, kam budete umisťovat propagační obsah. Nabízí se vám několik možností, z nichž doporučujeme hlavně první dvě:
- webová stránka nebo blog
- vlastní YouTube kanál s velkým počtem odběratelů
- e-mailing
- Facebooková stránka
- Instagramový profil
- e-mailing
Výhodou prvních tří kanálů je, že je máte víceméně ve své moci. U Facebooku si už nemůžete být jistí dosahem vašich příspěvků a tím pádem efektivity vašeho marketingu.
Dále budete potřebovat obsah za účelem propagace. Bannery, videa, texty, infografiky… to podle zvoleného kanálu. Důležité je, abyste měli k oboru, do kterého spadá produkt, který chcete propagovat, vztah, jinak bude obtížné zapůsobit přesvědčivě a prodat.
Návštěvnost na stránce
Stejně jako v prázdném obchodě nemůžete čekat žádné tržby, ani málo navštěvovaný web vám provize nepřinese. Proto je potřeba zviditelnit váš web online.
Metody, které můžete využít:
- vyhledávače Google a Seznam (PPC reklama)
- placená reklama (Facebook, Instagram)
- vlastní e-mailová databáze
Doporučené čtení: Přečtěte si naše tipy, jak si nastavit sledování návštěvnosti v Google Analytics.
Vyhledávače Google a Seznam
K získání návštěvnosti z vyhledávačů potřebujete dvě věci:
- zjistit, co lidé hledají
- optimalizovat svou webovou stránku pro vyhledávání (SEO)
TIP: Podrobný návod, jak optimalizovat web najdete v článku Jak na SEO.
E-mailová databáze
E-mailing vám může posloužit jako velmi efektivní prodejní kanál, pokud máte v databázi odběratele, jejichž potřebu vyřeší propagovaný produkt nebo služba. Vybudování databáze o několika tisících kontaktů ale nezvládnete ze dne na den. V úvahu musíte vzít také nařízení o GDPR.
Placená reklama
S placenou reklamou můžete získat návštěvnost čítající až několik tisíc uživatelů denně. Otázkou je, zda si z odkazů dokážete vydělat tolik, aby vám to pokrylo náklady na reklamu a ještě jste byli v zisku. Nastavení reklamy buď můžete nechat na specialistovi, nebo se to naučit sami.
V případě Google reklamy z vyhledávání je potřeba cílit na správná klíčová slova a vyloučit fráze, na které se zobrazovat nechcete.
Příklad: V našem oboru cílíme na fráze, které obsahují slovo slovo doména nebo domény, ale ne všechny fráze jsou pro nás přínosné. Například fráze “komu patří doména” pro nás znamená plýtvání rozpočtem, nejspíš nemá zájem o naši akci. Lepší je proto cílit na frázi “ověření domény”.
Příklady, jak vydělat na affiliate marketingu
Recenzní webová stránka
Dobrý způsob, jak přesvědčit čtenáře k nákupu v e-shopu, který má affiliate program, je psaní recenzí na dané produkty. Dobrou ukázkou v Čechách je testado.cz, kde najdete spoustu recenzí, od elektroniky přes online kurzy po parfémy nebo portál Arecenze.cz, který se kromě testování fyzických produktů zaměřuje i na služby v podobě například cestovních agentur nebo mobilních tarifů. Výborným zahraničním příkladem je portál outdoorgearlab.com.
Mikroweb
Další možnost vám nabízí vytvoření mikrowebu (mikrosite). Jeho prostřednictvím propagujete konkrétní produkt nebo službu. Kdybyste například tvořili na zakázku weby ve WordPressu, můžete přes svůj mikroweb nebo blog propagovat různé placené WordPressové šablony nebo pluginy přes affiliate odkazy.
Jednoproduktová stránka
Nabídněte svým návštěvníků přidanou hodnotu v podobě doplňujících informací, videí a obsahu, který jinde nenajdou. Výbornou ukázkou jednoproduktové stránky je SodaStream.cz, kde se návštěvníci dozvědí užitečné informace o výrobě perlivé vody v pohodlí domova. Pokud najdete konkrétní affiliate program a pro produkt neexistuje specializovaná stránka, můžete si takovou vytvořit.
Specializace na konkrétní oblast
Založte si webovou stránku věnovanou určitému oboru nebo tématu a prostřednictvím článků a recenzí doporučujte svým čtenářům konkrétní produkty. Příkladem je sportovní web Svět běhu.
Kuponová stránka
Jednou z cest k využití affiliate marketingu je provozování kuponového webu, na kterém budete shromažďovat kupony na nákupy v e-shopech. Tuhle příležitost využívá třeba portál Vaše kupony, na kterém najdete množství nejrůznějších slevových kuponů. Při vytváření kuponového webu ale musíte myslet na to, abyste v jeho rámci sdružovali ty e-shopy, které nabízejí affiliate program.
Srovnávače
Dobrým příkladem jak vydělat na affiliate marketingu jsou také srovnávače. Uživatelům přinesou přidanou hodnotu v podobě přehledu produktů ideálně i s parametry, podle kterých je možné produkty řadit a filtrovat. Portál VímVíc takto vytvořil přehledné srovnání půjček i úvěrů nebo třeba srovnání slev a kupónů. Dalšími možnostmi jsou třeba srovnávače běžných či spořících účtů, srovnávače povinného či havarijního pojištění a mnoho dalších.
Tento článek je aktualizovanou verzí článku, který původně vyšel ve slovenštině na blogu slovenské hostingové firmy WY.