Máte nové stránky na WordPressu a potřebujete zvýšit návštěvnost? Optimalizace pro vyhledávače (SEO) nabízí účinné řešení. Ukážeme vám, jak na SEO vev WordPressu a vysvětlíme všechny důležité pojmy.
Klíč k úspěchu spočívá v tom, abyste co nejlépe splnili kritéria, podle kterých Google a jeho algoritmus hodnotí relevanci vašeho článku nebo stránky vůči hledaným výrazům. Jinými slovy, je potřeba vědět, podle jakých faktorů Google posuzuje, jak dobrou odpověď dáváte uživatelům na jejich vyhledávací dotazy.
Čím lépe tyto SEO faktory zapracujete do svého webu na WordPressu, tím větší máte šanci, že se umístíte na prvních příčkách ve vyhledávání. To se pak promítne i do zvýšení návštěvnosti vaší stránky.
Optimalizace pro vyhledávače je komplexní disciplína, která zahrnuje takzvané on-page a off-page SEO a také technické SEO. Zde se budeme věnovat on-page optimalizaci, kterou můžete zvládnout i vlastními silami.
Výběr vhodných klíčových slov
Výběr klíčových slov začíná analýzou. Ta vám pomůže zjistit, jak lidé formulují své dotazy, když hledají konkrétní informace nebo zboží. Která slova nebo slovní spojení jsou hodně vyhledávaná a která naopak skoro nikdo nehledá (a proto nemá smysl je používat).
Vyhledávanost klíčových slov pro vaše téma nebo předmět podnikání zjistíte pomocí nástrojů Keyword Planner, Ubersuggest nebo Twinword.
Příklad: Jako provozovatel lázní byste si mohli myslet, že lidé hledají vaše služby pod slovním spojením „lázeňská léčba“. Omyl. Lidé hledají frázi „lázeňská péče“.
Analýza klíčových slov prakticky
Frázi „tvorba webu“ lidé za posledních dvanáct měsíců “googlili” v průměru tisíckrát měsíčně, frázi „tvorba webových stránek“ až 3 600x. Jestli vás na prvních místech uvidí v průměru 3 600, nebo 1 000 lidí měsíčně, v tom je velký rozdíl.
To ale neznamená, že nejhledanější slova vám přinesou největší návštěvnost. Jsou vysoce konkurenční a dostat se na první místa ve vyhledávání nemusí být snadné. Pokud podnikáte ve velmi konkurenčním oboru, stojí za úvahu využít služby odborníka na SEO, který vám poradí.
Výběr vhodného SEO pluginu pro WordPress
Pro SEO ve WordPressu doporučujeme jednoznačně tyto dva: Yoast SEO nebo All in one SEO Pack. O pluginech pro WordPress a jejich používání píšeme podrobněji ve speciálním článku.
SEO ve WordPressu přes plugin Yoast
Nadpis – Title
Patří k nejúčinnějším SEO faktorům, které vám pomohou dostat se na vyšší příčky ve vyhledávání. Ve vyhledávači se zobrazuje modrým textem.

Pokud je to možné, dejte klíčové slovo na začátek nadpisu. Když budete například optimalizovat článek na klíčové slovo „jak správně cvičit“, tak nadpis Jak správně cvičit: 3 osvědčené tipy, je lepší než 3 tipy, když chcete správně cvičit.
Meta description
Ve vyhledávání se zobrazuje jako krátký popis pod nadpisem a URL adresou. Popisek by měl mít maximálně 150-160 znaků, jinak se ve výsledcích vyhledávání nezobrazí celý.

Klíčové slovo v popisu se už v dnešní době nepočítá za tak důležité, ale můžete jím zvýšit míru prokliků ve vyhledávači – a to už důležitým faktorem je. Pokud na vaše výsledky nikdo neklikne, Google je vyhodnotí jako nerelevantní a posune je níže ve výsledcích vyhledávání.
Google vždy zvýrazní tučně vaše klíčová slova, takže určitě je lepší je v meta description mít. Otázkou zůstává, jak je napsat, aby vzbuzovala zájem.
Příklad: Nejjednodušší způsob je formulovat si popis prostřednictvím problému a řešení. Například: Nevíte, jak často sekat zahradu? V našem článku vám vysvětlíme, podle čeho poznáte, kdy je vhodné trávník posekat, aby byl hustý a neprosychal.
URL adresa
Podobně jako meta description, ani URL adresa už nemá takovou váhu jako kdysi, ale klíčová slova v ní stále dokáží přispět ke zvýšení pozic ve vyhledávání. Pokud používáte WordPress, URL adresa se automaticky generuje z nadpisu podstránky nebo článku, ale můžete ji bez problémů změnit přímo v nastavení.
Algoritmus Google nemá problém přečíst i delší URL adresy, ale je to zbytečné, protože ve výsledcích vyhledávání budou i tak zkrácené. Doporučujeme, aby vaše URL měla kolem šesti slov, protože ta se zpravidla zobrazují v pořádku a je pravděpodobné, že Google přikládá větší váhu prvním pěti slovům v adrese.
H1 nadpis článku
Nadpisy vašich článků by měly mít nejvyšší úroveň h1. Pokud používáte WordPress, tak ten nastavuje automaticky nadpisy jako h1. Je důležité, aby nadpis obsahoval klíčové slovo, které jste si vybrali v prvním kroku. Bez něj bude náročnější dostat se na první příčky ve vyhledávání.
Podnadpisy h2, h3
Rozdělte své texty na menší části, budou srozumitelné a pro čtenáře přehlednější. K přehlednosti textů vám skvěle poslouží podnadpisy v rámci článku. Ty si můžete WordPressu snadno nastavit.
Nezapomeňte i do nadpisů nižší úrovně vložit klíčové slovo. Nemusíte do každého, ale pokud je to možné, použijte klíčové slov aspoň jednou.
Klíčové slovo na začátku článku
Mnoho lidí začne s dlouhým úvodem a klíčové slovo použije až později v textu. Ale, abyste Googlu pomohli lépe pochopit, o čem je váš článek, použijte klíčové slovo co nejdříve. Ideálně v prvním odstavci.
Hustota klíčových slov v textu
Kdysi by vám stačilo „překlíčovat“ text svým slovem a o dobré pozice na první straně byste měli postaráno. To už dnes nefunguje. A nejenže nefunguje, ale také vám to může uškodit, protože text s nepřirozeně vysokým výskytem jednoho klíčového slova působí na lidi odstrašujícím dojmem.
Neexistuje doporučení pro přesný počet klíčových slov. Obecně však platí, že pokud píšete delší článek, použijte klíčové slovo na začátku, na konci a několikrát v těle textu. Každé téma je jiné a ne vždy můžete klíčové slov několikrát přirozeně zapracovat do textu. U krátkých textů vám může stačit, když do něj vložíte klíčové slovo pouze jednou.
Vnitřní prolinkování
Nevěřili byste, jak málo blogerů využívá vnitřní prolinkování na své ostatní články. Nejenže si tak vaše publikum nemůže přečíst další relevantní informace z vašeho webu, ale přicházíte i o možnost posílit své pozice ve vyhledávači na dané klíčové slovo.
Jakmile napíšete nový článek, podívejte se na starší články, které jsou tematicky příbuzné a obsahují alespoň jedno klíčové slovo, na které je nový článek optimalizován. Když je najdete, vložte do těchto slov odkaz na nový článek.
Pokud takový článek najdete, ale neobsahuje dané klíčové slovo, zamyslete se nad tím, jak byste mohli původní text u staršího článku aktualizovat o dané klíčové slovo.
Linkujte na jiné (kvalitní) zdroje
Podobně jako vnitřní prolinkování, i přirozené linkování na externí články je velmi důležité. Nebojte se linkovat na externí zdroje. Nejenže tím podpoříte jiné stránky, ale i sami sebe. Kvalitní a věrohodný obsah, který lidi odkáže na jiné užitečné zdroje nebo nástroje, má větší hodnotu než, povrchní a nepraktický obsah.
Například když jsme na začátku linkovali na nástroje Keyword planner, Ubersuggest nebo Twinword, bylo to pro vás určitě užitečnější, než kdybychom vám pouze napsali, abyste si zjistili vyhledávanost vašich klíčových slov.
Obrázky a videa
Web, na kterém je jen text, je zoufale pozadu za dnešní dobou. Pokud je to možné, využijte ilustrační obrázky, případně vložte zajímavé YouTube video přímo do článku. Vy sami ani video tvořit nemusíte, na YouTube jsou jejich miliony.
Pokud použijete obrázky, nezapomeňte do alt tagu vložit vaše klíčové slovo. Ale, pozor na to, abyste neměli v každém obrázku tentýž alt tag, protože více duplicitních by vám mohlo uškodit. Raději použijte různé variace téhož klíčového slova.
Například pro frázi „letní dovolená Chorvatsko“ by mohly být alt tagy pro více obrázků následující:
letní dovolená Chorvatsko
letní dovolená v Chorvatsku
letní dovolená Chorvatsko 2020
letní dovolená Chorvatsko, Baška Voda
TIP: Ve WordPressu se alt tag upravuje přímo při vkládání obrázku pomocí pole alternativní text.
Pište propracované články
Pro SEO ve WordPressu i pokud máte blog na jiné platformě doporučujeme psát delší články. Jděte do hloubky, proberte téma podrobně. Je to jedna z věcí, která vám výrazně pomůže k lepším pozicím. Optimální délka článku je kolem 1500 slov, důležité však je zmínit všechny důležité informace, komplexně pokrýt téma, poskytnout přidanou hodnotu a praktická doporučení.
Dobré vědět: Z delších článků neodcházejí, protože by byly dlouhé, ale protože jsou článek nezáživné nebo irelevantní. Neposkytují řešení problému, na které uživatel v Google hledal odpověď.
Mirec Beňo
Foto: Visual Hunt