Jak na SEO

Když máte web, potřebujete, aby uživatelé zamířili přímo k vám. Pomůže vám optimalizace pro vyhledávání (SEO). V našem článku vám vysvětlíme základy, které zvládnete sami.

SEO - jak správně zacílit obsah

Co je to SEO

Jedná se SEO je zkratku z anglického “search engine optimization”, česky optimalizace pro vyhledávače.

Pozor: Kdyby vám někdo chtěl nabízet, “SEO optimalizaci”, neví o čem mluví. Optimalizaci přece nemůžete optimalizovat.

SEO zahrnuje různé metody a postupy, díky kterým je váš web dohledatelný na internetu, prostřednictvím vyhledávačů jako Google nebo Seznam. Čím víc lidí vaše stránky na internetu najde, tím větší šanci máte, že je navštíví a vám vzroste návštěvnost z přirozeného (organického) vyhledávání.

On-page a off-page SEO

Optimalizace pro vyhledávání se dělí na dvě hlavní disciplíny:

  • On-page SEO můžete ovlivnit přímo úpravou na vašem webu.
  • Off-page SEO obnáší získávání zpětných odkazů z externích stránek, které vedou na váš web.

V tomto článku se zaměříme na základní on-page optimalizaci. Jako další krok doporučujeme začít získávat zpětné odkazy na váš web. Jen tak získáte dobré pozice ve vyhledávání.

Analýza klíčových slov

Než se pustíte do optimalizace, potřebujete zjistit, která slova jsou klíčová pro dohledání vašich stránek. Proč je analýza klíčových slov tak důležitá? Je nezbytná k tomu, abyste věděli, jak vaši zákazníci nebo čtenáři formulují své dotazy při vyhledávání konkrétního produktu nebo tématu.

Představte si, že prodáváte sedací soupravy. Vaši potenciální zákazníci ale hledají “gauče” nebo “sedačky do obýváku”. Proto je třeba vědět, jak vaše publikum hledá, abyste mu mohli nabídnout relevantní odpověď a řešení.

TIP: Klíčová slova si můžete najít s pomocí nástroje Google Keyword Planner nebo Keywordtool.io.

Základní návod na on-page SEO

Nejlépe nám poslouží konkrétní příklad. Řekněme, že chystáme článek o nejlepších kavárnách v Hradci Králové. Hlavní klíčová slova, na která budeme článek optimalizovat, pak budou: “nejlepší kavárna v Hradci Králové” a “nejkrásnější kavárny v Hradci Králové”.

Pozor: Pokud bychom chtěli frázi “nejlepší kavárna v Hradci Králové” použít v textu, je třeba si uvědomit, že taková klíčová slova jsou vysoce konkurenční. Bez následné podpory v podobě zpětných odkazů tato klíčová slova nebudou sama o sobě fungovat.

Optimalizace URL

URL (adresa webové stránky), která je vhodná pro vyhledávače, obsahuje klíčové slovo a je ideálně krátká a neobsahuje zbytečné znaky.

optimalizace URL

Ideální URL

  • /nejlepsi-kavarny-hradec-kralove/

Nevhodné URL

  • /kde-najdete-krasne-kavarny-v-hradci-kralove/
    Tato adresa je příliš dlouhá a neobsahuje klíčová slova.
  • /prispevek46464-web-o-lifestylu-23-kavarny-hk/
    Z URL není vůbec jasné, o čem je článek.
  • /kavarny-hk/
    Adresa je příliš krátká a neobsahuje důležitá klíčová slova.

Optimalizace titulků

Titulek (zvaný také meta title), který je vhodný pro vyhledávače a zároveň uživatele, obsahuje důležité klíčové slovo, které se nachází ideálně na začátku, má maximálně 60 znaků a dává lidem jasný důvod, proč na odkaz kliknout. V ideálním případě by měl obsahovat i název vaší firmy nebo domény.

SEO - optimalizace titulků

Ideální titulek

  • Nejkrásnější kavárny v Hradci Králové | Nejlepší káva | Kaficko.blog
    Délka tak akorát, titulek obsahuje důležité klíčové slovo.

Příklady nevhodných titulků

  • Kavárny Hradec Králové
    Příliš krátký titulek, který nevypovídá o obsahu článku.
  • Kavárny v Hradci Králové, kde mají nejlepší kávu
    Titulek láká ke kliknutí, ale chybí v něm důležité klíčové slovo.
  • Nejkrásnější kavárny v Hradci Králové s nejlepší kávou od profesionálních baristů
    Titulek obsahuje důležité klíčové slovo, motivuje ke kliknutí, ale je příliš dlouhý a ve výsledcích vyhledávání se neobjeví celý.

Optimalizace metapopisů

Metapopis (meta description), který vyhovuje vyhledávačům i uživatelům, obsahuje důležitá klíčová slova a popisuje obsah dané stránky. Měl by být výstižný a krátký, o délce maximálně 160 znaků. Hodí se zahrnout do něj výzvu k akci (call to action, CAT).

SEO - jak optimalizovat metapopis

Ideální metapopis

  • Navštivte některou z deseti nejlepších kaváren v Hradci Králové. Čeká vás příjemná atmosféra, můžete tu pracovat nebo si číst knížku.

Ideální délka, popis obsahuje důležitá klíčová slova, ale zároveň neopakuje informaci z titulku. Text obsahuje výzvu k akci (“navštivte”) a nabízí informaci navíc (“můžete tu pracovat nebo si číst knížku”).

Příklady nevhodných metapopisů

  • Deset nejlepších kaváren v Hradci Králové, kde vás čeká nejlepší káva.

Metapopis nevyužívá své možnosti na maximum, opakuje informaci z titulku, chybí tu výzva k akci.

  • Napsali jsme článek o nejlepších a nejkrásnějších kavárnách v Hradci Králové. Výběr nám zabral několik týdnů a nyní vám překládáme výsledek. Pokud hledáte tu nejlepší kavárnu, tady se nespletete.

Popis je příliš zdlouhavý, ale čtenář se z něj nedozví, co je na kavárnách v avizovaném výběru vlastně nejlepší.

ÚKOL PRO VÁS: Výše uvedená ukázka metapopisu má ještě rezervy. Jak byste popis vylepšili s využitím poznatků z tohoto článku?

Optimalizace nadpisů

Nadpisy (<h1>, <h2>, <h3>, <h4>…) by měly být na stránce uspořádané v logickém pořadí, aby vyhledávač pochopil strukturu stránky. Na stránce není vhodné mít víc než jeden nadpis <h1>. Nedoporučujeme vám nahradit nadpis <h2> “hátrojkovým” nadpisem (<h3>). Pokud budete text členit nadpisy v logickém sledu, nemůžete nic pokazit.

Ideální uspořádání nadpisů

<h1> Hlavní nadpis článku </h1>
<h2> Podnadpis článku </h2>
<h3> Podnadpis třetí úrovně </h3>
<h3> Podnadpis třetí úrovně </h3>
<h2> Druhý podnadpis článku </h2>
<h3> Podnadpis třetí úrovně </h3>
<h3> Podnadpis třetí úrovně </h3>

Nesprávné uspořádání nadpisů

<h1> Hlavní nadpis článku </h1>
<h2> Podnadpis článku </h2>
<h2> Druhý podnadpis článku </h2>
<h1> Druhý hlavní nadpis </h1>
<h3> Podnadpis třetí úrovně </h3>

Optimalizace anchor textů

Anchor text představuje část textu, ze které vede odkaz na jinou stránku. Využívá se při interním i externím prolinkování stránek. V případě on-page optimalizace je důležité interní prolinkování, tedy odkazování na další relevantní články nebo stránky v rámci vašeho webu.

Například do tohoto textu je vložený odkaz na jiný článek na našem blogu nazvaný Co je to SEO, přičemž název článku je zároveň anchor textem. Interní prolinkování je důležité pro vyhledávače. Lépe se pak orientují na vašem webu a zároveň získají povědomí o tom, co je obsahem stránky, na kterou odkazujete.

Správně použitý anchor text

  • Přečtěte si článek o nejlepších kavárnách v Hradci Králové.

Nevhodně použitý anchor text

  • Článek o nejlepších kavárnách Bratislavě najdete zde.
  • Přečtěte si článek o nejlepších kavárnách v Hradci Králové.

Tyto texty neodkazují z důležitého klíčového slova, a to je škoda.

TIP: Pokud nemáte možnost umístit odkaz na relevantní klíčové slovo, vynasnažte se, aby se dané klíčové slovo nacházelo co nejblíž anchor textu.

Tento článek je aktualizovanou verzí článku, který původně vyšel ve slovenštině na blogu hostingové firmy WY.

 

Autorka: Gabka Koščová, specialistka na obsahový marketing a linkbuilding. Zároveň se podílí na vývoji SEO nástroje Spotibo.

Foto: Form, PxHere

 

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

2 × 2 =