Jak překlopit podnikání do onlinu: 1. díl – Služby

V prvním dílu našeho seriálu radí podnikatelům odbornice na online marketing Eliška Vyhnánková a specialistka na cenotvorbu Magdalena Čevelová. Dozvíte se, jak si poradit s dopady současné krize, když podnikáte ve službách a vzdělávání.

krize s koronavirem vyžaduje flexibilitu a schopnost přoklopit podnikání do onlinové podoby

Tipy doplňujeme příklady menších byznysů a freelancerů, kterým se daří využívat online nástroje pro řešení aktuální situace. Lektor tvůrčího psaní René Nekuda se podělil o své zkušenosti s tvorbou webinářů, fitness trenér Tomáš Bartoš mluví o strategiích, jak si udržet klienty, a lektorka moderní kaligrafie Tereza Floriánová vysvětluje, jak řeší získávání nových zákazníků.

Současnými opatřeními nejvíc utrpěla odvětví služeb jako restaurace, cestovní ruch, ale také kadeřnictví, masáže nebo kosmetika, hodnotí současnou situaci Eliška Vyhnánková. Dalším výrazně postiženým oborem je vzdělávání. Celkově slábne obchod, protože lidé přestávají kupovat zbytné věci a čekají, jak na tom budou, až pandemie skončí.

Co ale dělat v situaci, kdy nevíme, co bude? Hlavně nevyvozovat žádné dalekosáhlé závěry, radí Magdalena Čevelová. Hodně podnikatelů má teď tendenci měnit celý obchodní model a překopávat všechny produkty. To ale nedává smysl. Taková rozhodnutí řídí převážně strach – a to není nejlepší rádce.

Rada číslo 1: Spojte se se zákazníky

V těchto týdnech se ukáže, kdo měl dobré produkty a služby a kdo jen reklamu, říká Eliška Vyhnánková, odbornice na sociální sítě. Protože věrní zákazníci za vámi půjdou světa kraj. Rádi si předplatí služby, protože chápou v jaké jste situaci. Budou ochotní přiložit ruku k dílu, aby po krizi mohli být opět vašimi nadšenými návštěvníky. Když to přežijete vy, mají se kam vrátit.

Tip: Zavolejte zákazníkům, rozešlete e-maily, dejte lidem vědět na webu nebo na sociálních sítích že dál fungujete, rozvážíte, můžete pomoct. Případně jak můžou oni pomoct vám, radí Eliška Vyhnánková.

Příklad z praxe:

Tomáš Bartoš, majitel fitness studia Barbar Gym, to vidí pragmaticky: „Spočítali jsme si, jak dlouho jsme schopní přežít a jak to bude vypadat, až zase otevřeme. Například budeme muset prodloužit pracovní dobu. Snažíme se komunikovat se všemi naši klienty a pomoct jim, s čím potřebují, pokud je to v našich silách. Jeden méně odborný kurz jsem převedl do online podoby.“

A jakou strategii volí v Barbar Gym, aby si udrželi klientelu? „Hlavní je snaha pomoci. Pro klienty připravujeme tréninky, ke kterým mají online přístup a k tomu různá edukativní videa, články a podobně,“ upřesňuje Tomáš Bartoš. Dá se říct, že pokračují ve stylu práce, jakým fungovali už před krizí: přistupovat k zákazníkům co nejvíc individuálně a zajímat se o jejich potřeby.

Dobrá zkušenost: Že se taková strategie vyplatí, se lidem v Barbaru už potvrdilo. Naši klienti jsou skvělí. Drží nás nad vodou díky dobrovolným příspěvkům, které nám různě posílají nebo si předplácejí další tréninky i když jich mají předplacených spousty, dodává Tomáš Bartoš.

Rada číslo 2: Využijte online platformy

Jak kaligrafka Tereza Floriánová, tak lektor psaní René Nekuda pocítili vládní nařízení na svém byznysu takřka okamžitě. „Během jednoho dne jsem musela pozastavit všechny kurzy moderní kaligrafie, a na které už byli přihlášení účastníci. Přišla jsem tak o víc než polovinu příjmů,“ říká Tereza Floriánová.

Také René Nekuda vede otevřené kurzy, které musel zrušit. „Prakticky ihned po prvním zákazu shromažďování jsem začal hledat vhodné varianty, které by dokázaly nahradit osobní setkání se mnou,“ popisuje své první kroky. Řešením našel v online webinářích.

Příklad z praxe: webináře

René Nekuda, lektor psaní, se podělil o své zkušenosti s tvorbou webinářů: „Při úvahách o vhodném řešení jsem narazil na pestrost svých účastníků – mnoho z nich je důchodového věku –, a tak jsem musel vyřešit jednoduchost ovládání a zbavit je strachu z této ‘moderní’ formy komunikace. Po třech týdnech fungování v onlinu musím říct, že výsledný zážitek je téměř srovnatelný s klasickými kurzy.“

Tip: Nebojte se investovat peníze do nového nástroje, protože pokud chcete plnohodnotně fungovat, musíte najít software, který vás podrží a třeba i inspiruje k dalšímu vývoji dosavadních služeb, radí René Nekuda.

Webináře se stanou součástí Reného standardní nabídky, která snad přežije dobu koronavirovou. „Strávil jsem tři dny zkoušením, testováním a sepisováním pro a proti. A výsledek? Účastníci pravidelných kurzů jsou nadšení, že pokračujeme, a ti, kteří se toho báli, si zase chválí, co nového navíc se naučili. Včetně mé šestaosmdesátileté studentky.“

Všem, kdo by se chtěli vydat stejnou cestou, René radí: „Musíte výuku přizpůsobit. Vytvořit jasný a přehledný návod, který ostatní neodradí. S každým účastníkem komunikuju a ladím jejich prohlížeče, rychlost internetu a hlavně nastavení kamer a mikrofonů. Chce to trpělivost.“

Pozitivní postřeh: Kdyby mě okolnosti nedonutily tak rychle zareagovat, bůh ví, jestli bych se k takovému kroku někdy odhodlal, říká René Nekuda.

Zeptali jsme se Reného také na technologická řešení pro webináře. „Nejsem velká firma, čili jsem jasně vyloučil nástroje, které stojí více než 99 dolarů za měsíc, například GoToWebinar nebo Livestorm. Ještě pořád testuji různé možnosti, ale jako taková zlatá střední cesta mi přijde služba Demio, která je navíc i v češtině.“

Příklad z praxe: online kurzy

Tereza Floriánová, která učí moderní kaligrafii, nemá teď jinou možnost, než získávat zákazníky online. Největší výzvou pro ni bylo vymyslet obchodní model online kurzů. „Stála jsem před několika možnostmi, ale nakonec jsem se rozhodla online kurz udělat zdarma a využít ho na podporu prodeje produktů z mého e-shopu. Mým cílem je přivést lidi ke kaligrafii díky online kurzu a nabídnout jim svou písanku a brushpeny,“ říká k tomu Tereza.

Strategie se osvědčila, skrz online školu kaligrafie přicházejí noví zákazníci. Doufá přitom, že až bude opět pořádat kurzy naživo, tak že se s některými z nich potká.

Tip: Pokud uvažujete o online kurzech, udělejte to rychle a co nejjednodušším způsobem. Abyste si rychle otestovali jestli po tom co nabízíte, je poptávka, doporučuje Tereza Floriánová.

Koronavirová krize přinesla Tereze i něco dobrého: „Získala jsem čas, který jsem se rozhodla využít produktivně, a díky tomu vznikla online škola kaligrafie. Za běžných okolností by mě nikdy nenapadlo stopnout pořádání kurzů, abych se mohla věnovat online kurzům a podpoře e-shopu. Ten stál tak trochu stranou,“ vysvětluje Tereza. Přitom právě e-shop, který s manželem spustila na začátku loňského roku, jí pomohl k tomu, že nezůstala úplně bez prostředků.

Názor z praxe: Pokud chce někdo jít cestou online seminářů, měl by v první řadě mít dostatečnou praxi. Ale na druhou stranu je třeba tvořit videa a články hlavně tak, aby to lidem pomohlo začít, nehledě na to, že ta produkce není stoprocentně dokonalá. Spousta lidí se bojí něco udělat, dokud nebude mít všechno na 100 %, až neudělá skoro nic,” povzbuzuje ostatní Tomáš Bartoš.

Rada číslo 3: Nezlevňujte

Rozhodně ne bezhlavě, nebo jenom proto, že to teď dělá konkurence, varuje Magdalena Čevelová. I v době koronaviru platí, že sleva je jen jeden cenový nástroj z mnoha. Dávat slevy dává smysl třeba v případě, že chcete vyprodat skladové zásoby produktů, se kterými končíte. Nebo rozjíždíte předprodej na akci, která se bude konat na podzim. Nebo chcete podpořit svou komunitu.

Doporučení expertky: Pokud se vydáte cestou slev, určitě nastavte přesná pravidla a slevu omezte, a to jak množstvím, které lze ve slevě nakoupit, tak časově.

Zvlášť opatrní buďte na předplácení fyzických služeb za sníženou cenu, radí Magdalena Čevelová. Když děláte kosmetiku nebo masáže, je lákavé nabídnout zákazníkům zlevněné poukazy. Sice tím teď získáte nějakou finanční injekci, ale vytvoříte si tím závazek. A ten budete muset plnit ve chvíli, kdy karanténa povolí a o vaše služby bude znovu zájem. Místo práce za plnou, nebo dokonce vyšší cenu budete dohánět slevové resty. Utrpí tím i image vaší značky.

Rada číslo 4: Pracujte s cenou takticky

Podle Magdaleny Čevelové je teď čas na krátkodobé taktické kroky. Zeptejte se sami sebe: co konkrétního můžu udělat pro to, abych tento týden vydělal/a třeba 20 000 korun? Nenechte se hned zabrzdit myšlenkou, že ta částka je vysoká a že to nejde. Vezměte si papír a tužku a zkuste vymyslet pět způsobů, jak by to šlo. Jeden z nich třeba půjde realizovat, a to stačí.

Tip: Pamatujte hlavně na to, že nevymýšlíte cenovou strategii na pět let, ale jen na příštích pár týdnů. Když to nebude fungovat, vždycky to můžete změnit. Na webu je to poměrně snadné, doporučuje Magdalena Čevelová.

Uvažujte o tom, které produkty a služby dává za současné situace smysl nabízet. Možná to bude většina, ale možná jenom deset procent původního sortimentu. Některé další se dají převést do on-line prostředí. Preferujte ty produkty a služby, kde jsou náklady na úpravu co nejnižší. Pak si přepočítejte, kolik čeho potřebujete prodat, abyste se uživili. Některé ceny upravíte směrem nahoru, jiné směrem dolů.

Příklad z praxe

Tereza Floriánová zvolila strategii, kdy online kurz nabízí jako obsah zdarma, který podporuje akvizice zákazníků e-shopu. Onlinová alternativa tedy neobsahuje všechno, co živý kurz a také nemá ambici jej plně nahradit.

Názor expertky: Online propagace je v současné chvíli stěžejní – je dostupná, relativně samoobslužná a lidé jsou teď online víc než kdy jindy, říká Eliška Vyhnánková.

Rada číslo 4: Jak nacenit online produkty

Online služba nemusí být nutně levnější než offlinová. Spíš na místě otázka, jakou hodnotu vaše služba přináší zákazníkovi, vybízí k zamyšlení Magdalena Čevelová. Pokud jste doposud nabízeli osobní konzultace nebo koučink a teď je překlopíte na Skype, v podstatě se nic nemění. Vaše schopnosti a znalosti jsou pořád stejné. Jenom není potřeba nikam cestovat.

Využijte příležitost: Nabízíte-li on-line kurz nebo členskou sekci, máte teď ideální šanci to zkusit. Vyjděte s cenou, která vám přijde v pořádku, a sledujte reakci trhu, radí Magdalena Čevelová.

K vaší ideální ceně vás nejlépe dovede intuice. Napište si na papírek nějakou částku a zkoumejte, jaké pocity ve vás vyvolává. Vyzkoušejte jich postupně několik, absurdně nízké i nesmyslně vysoké. Chce to trochu cviku, ale váš vnitřní radar se brzy srovná a „tu pravou“ cenu brzy poznáte.

Příklad z praxe

Pro Reného Nekudu je webinář řešením na půl cesty mezi statickými online kurzy, které už má v nabídce a které fungují skvěle, a živým kurzem pro veřejnost. „Vyšla mi z toho cena pro účastníky 500 až 600 korun za hodinu, ale na první webináře jsem nasadil výraznou slevu. Zejména proto, abych lidi uvězněné doma namotivoval a ukázal jim, že se opravdu nemají čeho bát. Že to může být zajímavá a užitečná vzpruha, protože tvůrčí činnost je prokazatelně zdraví prospěšná,“ dodává René se smíchem.

 

Příští díl věnujeme oborům jako gastronomie, retail a malovýroba.

copywriterka a designérka obsahu

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

four × 1 =