Jak rozjet byznys, který bude od začátku vydělávat

Podnikání při mateřské. Lákavá vidina, nebo pěkná dřina? Zeptali jsme se podnikatelské poradkyně a maminkatelky Dominiky Špačkové, co je klíčem k úspěchu. Prý nestačí jít za svým snem. Potřebujete ještě další dovednosti. Přečtěte si, jaké to jsou.

maminkatelky = podnikající mámy

Dominika Špačková radí podnikatelům už desátým rokem. Původně se zaměřila pouze na maminkatelky (ženy podnikající při mateřské), dnes poskytuje konzultace všem bez rozdílu. Sama se do byznysu vrhla ve dvaadvaceti. Vystřídala bezpočet oborů, od kurzů koučingu přes komunitní centrum, e-shop s menstruačními kalíšky až po výuku meditace a angličtiny.

V roce 2012 spustila projekt Maminkatelky, o čtyři roky roky později se k němu přidal projekt Úspěšná a odpočatá, který podnikajícím maminkám poskytuje kontinuální podporu. Klientky tu mohou řešit praktické otázky, například jak při podnikání skutečně vydělávat peníze.

Maminkatelky: Jak to všechno začalo

Co považujete za svůj největší profesní úspěch?
Že jsem u podnikání vydržela. Mé úspěchy se odvíjejí od úspěchů mých klientů. Baví mě, když za mnou přijde klient, že je dvě stě tisíc v mínusu, a po tříměsíční spolupráci se mnou je v plusu.

V situaci, kdy žena splácí hypotéku a přitom se stará o dítě, musí řešit praktické věci. A ty se u mě naučí.

Proč jste založila projekt Maminkatelky?
Začalo to tak, že jsem pro portál Na volné noze napsala článek o podnikání při mateřské. Tenkrát nebyly k dispozici žádné informace, jak zvládnout péči o dítě, být dobrou mámou, nedávat dítě na hlídání na víc než deset hodin denně a přitom vydělávat peníze.

Kam se za svou existenci projekt posunul? Co nabízí svým členkám?
V současnosti se soustředíme hlavně na projekt Úspěšná a odpočatá. V tomhle kurzu předávám dál dovednosti, které jsem nasbírala za sedmnáct let podnikání a při mateřské “dovolené”.

Jak rozjet podnikání na mateřské

Co nejčastěji řeší začínající maminkatelky a co jim doporučujete?
Nejčastěji se ptají, jak mohou podnikat a přitom být stále s dítětem. Dříve jsem k tomu měla shovívavý postoj, ale dneska říkám na rovinu: “V jakém zaměstnání vám dovolí být stále s dítětem?” Důležité je mít dostatečné zázemí, to je podle mě polovina úspěchu. Podnikatelka, která pracuje na poloviční úvazek, by se měla dostat na třicet až padesát tisíc čisté výplaty, aby měla finanční rezervu a mohla si zaplatit služby jako třeba hlídání, pokud nemá babičky.

Pokud nemáte hlídání, stane se z podnikání boj o život, kdy na projektu pracujete po večerech a zisk ne a ne přijít.

Stalo se, že jste nějaké ženě řekla, že do podnikání nemá jít?
Stalo, a mnohokrát. Nejhorší je, když si chce někdo “splnit sen”. Často tu nejde o zisk a pak podnikatelky dotují byznys z vlastních úspor. Řada z nich si stěžuje, že nemají podporu od partnera, přitom si ale jen plní svůj sen a neřeší, jestli projekt vydělá peníze a rodině přilepší.

Jaký typ byznysu je podle vás při mateřské nejnáročnější?
Z vlastní zkušenosti můžu říct, že mezi nejtěžší patří rozjezd čajovny, hospody, mateřského centra nebo školky. Mými kurzy prošlo patnáct majitelek školek a jen dvě z nich si vyplácejí výplatu okolo třiceti tisíc. Proto doporučuji nechat se na několik měsíců zaměstnat u konkurence, kde uvidíte, jak byznys funguje.

Mohou o vás psát ve Forbesu, ale když nemáte tři roky výplatu, je vám to k ničemu. Spíš doporučuji rozjet něco, co může od počátku přinášet peníze.

Radíte také s marketingem a reklamou?
Ano, ale nejdřív řešíme finanční analýzy, nastavujeme prodejní systém a až pak přejdeme na marketing.

Pozor na finanční plánování

Maminkatelkám pomáháte i s finančním plánováním. Kde podle vás chybují nejčastěji?
Nejčastěji v tom, že vůbec neplánují a nemají žádné ani základní analýzy ve svém byznysu. Každý podnikatel by měl být schopen vyčíslit svůj roční obrat, ale stále se setkávám s tím, že řada klientek to vůbec neřeší. Paradoxně existuje obecná představa, že pokud děláte marketing, výsledky se dostaví, ale přitom je to naopak.

Proč je to podle vás naopak? 

Protože se může stát, že sice navyšujete obrat, ale zároveň vám rostou náklady a zisk se motá okolo nuly. Při podnikání musíte umět peníze řídit, aby firma měla zisk.

V začátcích podnikání výborně funguje webová Vizitka. A to i pro prodej zboží.

Jaké řešení pro webové stránky doporučujete podnikatelkám na startu?
Na začátku podnikání nemá podle mě smysl investovat do webu velké peníze a pak zjistit, že nevydělává. Nejprve si musíte ověřit, jestli projekt bude ziskový. U podnikatelů, se kterými spolupracuji delší dobu, oddalujeme web do nejzazšího možného konce. Až na základě dobře vytvořeného byznys modelu vytvoříme webové stránky. Dokud nemáte dvoumilionový obrat, nemá smysl zabývat se webem do velkých detailů.

Výhody a úskalí podnikání s dítětem

Co vás motivuje k rozvíjení vašeho byznysu?
Chci, aby rodina byla spokojená. Platím kvalitní soukromou školu pro dítě a hypotéku na dům, takže zcela pragmaticky mě k rozvíjení byznysu motivují peníze. Původně jsem se chtěla stát dětskou psycholožkou, dnes radím s podnikáním nejen ženám, které mají rodinné zázemí, ale i matkám samoživitelkám. Pomoc a podporu maminek s malými dětmi beru proto také jako poslání, aby mohly žít důstojný život.

Co je podle vás na podnikání při mateřské nejtěžší?
Nejtěžší je sehnat hlídání, zajistit si pravidelný čas na práci, pracovat disciplinovaně a dělat kroky, které přinesou výsledky.

Co pro to může podnikatelská začátečnice udělat?
V rámci svých konzultací doporučuji tři věci: delegovat, automatizovat a mít perfektně nastavené procesy. Každý týden potřebujete dvanáct hodin na soustředěnou práci, která vás posune k lepším výsledkům. Tři hodiny z toho věnujete marketingu, dvakrát tři hodiny rozjezdu projektu, který vám pomůže navýšit obrat, a tři hodiny rozvoji stávajícího projektu, případně řízení lidí. To je mininum času, které musíte byznysu věnovat, aby se posouval dál. Těchto dvanáct hodin nezahrnuje práci s klienty, e-maily, balení zásilek, logistiku nebo delegování činností.

Co se při delegování nejvíc osvědčilo vám?
Osobně využívám hlavně virtuální asistentky, které mi pomáhají s marketingem a e-mailovou komunikací.

Jak na marketing

Jakou máte marketingovou strategii?
Základem všeho je pravidelné vydávání článků a rozhovorů na maminkatelky.cz. K tomu rozesíláme newsletter. Na sociální sítě využíváme automatizovaný nástroj, který posty rotuje vždy po půl roce. Vedle toho se hodně zaměřuji na prodejní techniky.

Práci věnuji nejvýš šest hodin denně. Nepracuji po večerech, kromě výjimek, kdy třeba spouštíme nový web.

Jak se mohou maminkatelky nejlépe připravit na krizové situace? Například, když jim onemocní dítě nebo člen rodiny?
Krizovky nastávají nejčastěji ze tří důvodů: nemáte hlídání, projekt vám nevydělává peníze, nebo v extrémním případě máte naštvané klienty.

Vy sama jste také krizovou situaci zažila. Jak jste se s ní vypořádala?
V mém případě to byla kombinace zdravotních problémů a tří úmrtí v blízkém okolí během jednoho měsíce. Takže projekt Úspěšná a odpočatá na to trochu doplatil. Naštěstí mám fungující tým asistentek, na které jednotlivé činnosti deleguji.

Podnikání a rodina maminkatelky

V souvislosti se svým podnikáním nezmiňujete svého partnera. Stavíte svůj byznys model tak, abyste na něj nemusela přenášet odpovědnost za péči o dítě a domácnost?
Nezmiňuji ho, protože podnikání je moje záležitost. Manžel dojíždí daleko do práce, takže se vídáme od čtvrtka do pondělka. Proto je přes týden všechno na mně. Péči o domácnost řeším podnikatelsky. Mám paní na úklid a pár zaměstnanců, abych měla dostatečnou mentální kapacitu pro podnikání a vymýšlení nových strategií. Ať už pro mě nebo pro klienty.

Péče o dítě se dá také řešit “podnikatelsky”?
Tvrdím, že každý člověk může dobře dělat jen dvě věci. A to je pro mě péče o dceru a moje práce. Buď můžu po náročném dni přijít domů, vrhnout se na úklid a nechat dceru, ať si dělá, co chce, nebo se jí budu věnovat. Radši se věnuji dceři. A večer mám místo žehlení čas pro sebe, který můžu trávit s partnerem, nebo si prostě jenom čtu.

 

Foto: pxhere

2 komentářů On Jak rozjet byznys, který bude od začátku vydělávat

  • Super článek, musím říct, že mě to dost nakoplo. Já uvažuji už delší dobu nad založením e-shopu. Teď jsem čerstvé na mateřské a říkám si, že možná už nikdy nebude taková ideální příležitost jako teď. Chtěla jsse zeptat, zda doporučujete hned od začátku založení podnikání a vlastně i e-shopu zasílat i do ostatních zemí EU? Především tedy asi Slovensko. Nebo je člověk za začátku rád, že zvládá ČR? Koukala jsem tady https://www.olzalogistic.cz/o-nas že problém se zasíláním by neměl být žádný. Vypadá to celkem jednoduše.

    • Tak to máme radost. Na téma založení e-shopu a co to obnáší, chystáme speciální článek. Na váš dotaz můžu ve stručnosti odpovědět tak, že záleží na tom, jakou máte kapacitu e-shop obhospodařovat. Od toho se odvíjí objem objednávek, které budete stíhat expedovat, zaúčtovat, k tomu budete muset komunikovat s dodavateli a zákazníky, dělat marketing a připravovat obsah pro e-shop (popisy a fotky zboží, obchodní podmínky, reklamační řád…). Také se potřebujete seznámit s příslušnou legislativou a postarat se o technické řešení e-shopu (hotový na pronájem, naprogramovaný na míru…). Takže za sebe bych doporučila začít spíš v malém. Ale nejvíc samozřejmě záleží, na co si troufáte vy sama 🙂

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

11 + 8 =