Vyráběním šperků nebo klobouků se můžete dobře uživit. Bohdana Goliášová, expertka na rukodělné podnikání, radí, jak si najdete své zákazníky a jak rozjet byznys v onlinu. A co dělat, když rodina vašim podnikatelským záměrům nefandí.
Bohdana Goliášová se specializuje na podnikání v “nepravděpodobných oborech”. Svůj úspěšný šperkařský byznys vybudovala s počáteční investicí 700 korun. Po deseti letech praxe a řešení stovek případů začínajících tvůrců patří ke špičce českých kreativních “volnonožců”. Své know-how nabízí na kurzech, které probíhají online i offline. A také v našem rozhovoru o tom, jak rozjet byznys online.
Co byste mi poradila, kdybych chtěla začít prodávat ručně plstěné klobouky po internetu?
Typický český tvůrce začíná tak, že si zřídí profil na Fleru nebo hodí nějaké fotky na Facebook a pak to zabalí, protože “to nejde na odbyt”. To je forma podnikání, které já říkám “pokřižuju se a skočím”. Pokud chcete vybudovat online byznys, který bude opravdu fungovat, je zapotřebí si na začátku sednout a udělat trochu poctivé práce.
Co taková “poctivá práce” obnáší?
Dobře si rozmyslete, komu budete prodávat. Pokud vyrábíte ručně dělané obojky pro psy loveckých plemen, budete je nabízet majitelům psů loveckých plemen. To je zájmová skupina, která je jak v reálném světě, tak online poměrně snadno dohledatelná. Pokud jste právě začala vyrábět plstěné klobouky proto, že vás zaujala technika výroby, ale nevíte nic o tom, kdo by takové klobouky kupoval, musíte si otestovat prodej v praxi.
Takže jít doslova “s kůží na trh”?
Přesně tak. Nejvíc informací získáte z živých prodejních akcí. Tam velmi přesně zjistíte, jakým lidem se vaše výrobky líbí natolik, že jsou ochotní za ně platit. Dozvíte se, co je to za lidi, jaká je to věková skupina, jaké mají zájmy, odkud jsou, z jaké jsou sociální vrstvy a podobně. Jakmile budete mít přesnou představu o tom, jak vypadá váš typický zákazník, dokážete ho najít i v online světě.
Kde můžu najít informace, které akce jsou pro mě ty pravé?
Pokud vyrábíte dřevěné pivní korbele, budete objíždět slavnosti piva. Pokud tvoříte avantgardní kožené šperky, pojedete prodávat na rockový festival. Když nemáte jasno v tom, kdo jsou vaši zákazníci, vyzkoušejte pár “obecných” akcí s velkou návštěvností a svého zákazníka si postupně “vychytejte”.
Tip: Vyhledejte si ty správné příležitosti v databázi prodejních akcí. Pořídíte ji za levný peníz, včetně kontaktů na organizátory.
Když se vrátím k vašim plstěným kloboukům: předpokládejme, že nevíte nic o lidech, kteří takové klobouky nosí. Navyrábíte pár kousků v různých stylech a vyjedete je se stánkem prodávat na nějakou městskou slavnost. Nic moc se neprodá, ale k vašemu stánku přijde milovnice Hickory golfu.
Hickory golf, to mi vůbec nic neříká.
No vidíte. Na živých akcích se dozvíte o příležitostech, které by vás ani nenapadlo hledat. Hickory golf se hraje starou metodou, dřevěnými holemi v kostýmech ve stylu 20.-30. let minulého století. A milovnice tohoto sportu vám v mobilu ukáže fotku klobouku a ptá se, jestli byste jí ho mohla vyrobit. Z hovoru zjistíte, že zákaznici je úplně jedno, kolik bude klobouk stát, a v případě, že dokážete takové klobouky vyrobit, bude chtít hned tři a ještě k vám dovede svoje kamarádky z Hickory golf klubu. Schválně, kam pojedete prodávat klobouky příště?
Od průměrného výtvoru k trháku
Zůstaňme ještě u klobouků. Co můžu dělat pro to, aby se prodávaly?
Právě jste zjistila, že existuje zájmová skupina, kterou budou vaše klobouky hodně zajímat. Já bych v tuto chvíli začala studovat módu okolo Hickory golfu. Snažila bych se vytvořit designy klobouků, po kterých budou Hickory golfistky šílet.
Jak poznám, po čem budou moji zákazníci šílet?
Poslouchejte svoje zákazníky. Sami vám řeknou, co nejvíc potřebují. Třeba zjistíte, že Hickory golf hrála ve 20. letech slavná herečka, a kdyby si mohly současné golfistky koupit klobouk v jejím stylu, byl by to pro ně zážitek roku. Musíte si taky ověřit, jestli pro vás bude cílová skupina kolem Hickory golfu dost velká. Možná pak budete stát před rozhodnutím, jestli se máte zaměřit jenom na Hickory golfisty, ale oslovovat tuto komunitu celosvětově, nebo prodávat jenom u nás, ale rozšířit svůj záběr například na celou hipsterskou swingovou subkulturu, která u nás čile bují a také si libuje v dobovém oblečení.

První kroky v prodeji online (a nástrahy Fleru)
Jak si ověřím, že mi prodej klobouků bude fungovat i online? Mám zkusit víc kanálů paralelně, abych viděla, který se “chytne”, nebo vložit veškerou energii do jednoho a dělat to pořádně?
Ideální je vybudovat si aspoň dva spolehlivé prodejní kanály. V našem případě s klobouky můžete kombinovat prodej naživo s prodejem online. Začít můžete jednoduše facebookovou stránkou nebo ještě lépe skupinou. Dobré je i vyzkoušet si malý e-shop zdarma, jaký nabízí třeba Shoptet, a zkusit si udělat na některý z produktů dobře zacílenou facebookovou reklamu. Když uvidíte, že prodej funguje, můžete zainvestovat a pořídit si větší, placenou verzi e-shopu.
Jaké výhody má vlastní e-shop? Není s tím v začátcích zbytečně moc práce?
Je lepší nestavět celý byznys na cizí platformě jako Fler nebo Facebook. Ani jedno z toho není vaše a podmínky fungování se můžou kdykoli změnit, což se u Facebooku běžně děje. Zřiďte si místo toho vlastní prodejní platformu v podobě webu. Pomocí ostatních kanálů jako Facebook, Instagram nebo e-mail marketing si zákazníky budete k sobě vodit. Jde o to, aby se naučili chodit přímo k vám.
Zmínila jste také Fler. Jaké má výhody?
Fler je podle mých zkušeností jedním z nejméně efektivních prodejních kanálů. Existuje kvalifikovaný odhad IT specialistky Hanky Konečné, že na Fleru se uživí méně než půl procenta aktivních prodejců. Takže skoro nikdo. Bohužel je to většinou to první, co tvůrce napadne, když chce začít prodávat své výrobky. Nafotí svoje zboží a dá ho na Fler. Jenže tam skoro nic neprodá , a tak si řekne, že takhle se neuživí. To je ovšem velký omyl. Většina z kurzistů, kteří přicházejí ke mně, jsou právě tvůrci, kteří se takto vydeptali na Fleru. Spolu potom hledáme způsoby jak rozjet byznys a prodejní kanály, které jim opravdu fungují.
Jak si zajistit stabilitu
Když se dostanu do bodu, kdy znám svého zákazníka, mám vlastní e-shop s klobouky a lidé o ně mají zájem, jak mám postupovat dál?
Potřebujete si zajistit stabilní přísun zakázek. K tomu se dostanete těmito třemi cestami. Za prvé: šiřte slávu své značky. Opusťte svoji komfortní zónu a ukazujte svoje umění, kde můžete. Naučte se popsat svůj projekt neodolatelným způsobem a dostaňte ho mezi lidi.
Doporučené čtení: Prvním krokem k dobré prezentaci je odvaha. Přečtěte si Bohdanin článek Jak se stát hvězdou v oboru.
Za druhé: vybudujte si komunitu příznivců a buďte jim přínosní. Založte si vlastní facebookovou skupinu Hickory módy a ukazujte v ní, jaké styly klobouků se hodí ke kterému oblečení. Skupina vašich fanoušků u vás bude nejen nakupovat, ale bude vám přivádět nové zákazníky, bude za vás kopat, bránit vás před hatery a bude vám svým nadšením dodávat elán do další práce.
A za třetí: zjistěte si, jaká reklama je pro váš projekt nejefektivnější. Pokud lidi Hickory klobouky hojně vyhledávají podle klíčových slov, udělejte si na ně PPC reklamu. Pokud přicházíte s úplně novým druhem klobouků, který nikdo nezná a tudíž ho nevyhledává, zvolte si vizuální reklamu, třeba fotku s textem na Facebooku nebo Instagramu.
Kde najít spřízněné duše
Když se člověk vydá svou vlastní tvůrčí cestou, je to někdy docela osamělý boj. Člověka, který byl zvyklý chodit do práce, to může zaskočit. Kde najdu lidi, kteří řeší podobné situace, se kterými si můžu vyměnit zkušenosti a vzájemně se podpořit?
Mně vždycky nejvíc pomohly mentoringové a mastermindové skupiny, protože mi přinesly kromě podpory i obrovský podnikatelský pokrok. To je taky jeden z důvodů, proč mentoruju. Vím, že je to nejrychlejší způsob, jak posunout podnikání vpřed.
Tip: Pokud se chcete propojit s jinými tvůrci, přidejte se do naší facebookové skupiny Tvůrci v praxi.
Dnes je velký trend začít s podnikáním na mateřské dovolené. Navenek to vypadá lákavě: nechodíte do práce a teoreticky vám zbývá spousta volného času. Realita je ale často jiná. Co byste poradila ženám, které mají ambici stát se “maminkatelkami”?
Začněte pracovat po menších časových úsecích a pokud možno i na tyhle chvíle opouštějte domov. Udělejte si plán svého projektu na rok, ten rozsekejte na tříměsíční plány a pak ještě na čtrnáctidenní. Setřiďte si priority. Když máte dvě hodiny denně na práci, musíte přesně vědět, co udělat jako první a co se dá odložit. Hýčkejte si babičky nebo si kolem sebe vytvořte pomocnou hlídací skupinu spolumatek.
A to nejdůležitější – naučte se podnikatelské základy. Když máte málo času na práci, nemáte čas jen tak něco zkoušet, ale musíte přesně vědět, co děláte. Speciálně pro matky na mateřské jsem natočila online kurz Od koníčku k živobytí, aby měly přesné postupy a návody, co a jak dělat a mohly rovnou rozjet byznys.
Tip: Dobře si doma dohodněte podmínky své práce. Natočila jsem na to téma podcast, u kterého si můžete stáhnout v PDF Domácí dohodu, kterou jsem vyrobila přesně pro tyto případy.
Co dělat, když vám blízcí nefandí
Pokud mám dvě vstřícné babičky, manžela, který mě podporuje a v případě nouze utáhne rodinný rozpočet sám, je krok do vlastního podnikání – i s dětmi na krku – poměrně snadný. Ale jak rozjet byznys, když podpora rodiny chybí? Mám to raději vzdát?
Naopak. Znám projekty, které vznikaly vyloženě na koleně v nějaké životní krizi a jsou mnohem životaschopnější než projekty, které vznikaly v dokonalém zázemí. Když jste v situaci, kdy vás vaše podnikání od začátku prostě uživit musí, vybudujete finančně zdravý projekt, protože se nebudete zadrbávat na podružnostech a budete hledat nejrychlejší cesty, jak za poctivou práci dostat dobře zaplaceno. Každá životní situace přináší nějaké výhody. Naučte se na nich stavět. Nenechte se odradit, podnikání je nejtvořivější a nejsvobodnější způsob života. A hlavně, je to dovednost, která se dá naučit. Vidím to kolem sebe každý den.