Podnikáte? Máte web? Používejte Google Analytics. Dozvíte se, kdo vám na web chodí a odkud přichází. Tohle všechno, a ještě mnohem víc, zjistíte z webové analytiky. Ukážeme vám, jak si měřicí nástroje sami nastavíte.
Spuštění webu se podobá otevření kamenné prodejny. Jde o místo, kam za vámi chodí vaši zákazníci a vy potřebujete vědět, kolik jich přichází. Na rozdíl od offlinové prodejny si ale nemusíte dělat čárky, abyste spočítali, kolik přišlo žen a kolik mužů, jaké zboží si v obchodě prohlíželi a co nakonec koupili. Tuhle práci za vás udělají nástroje na měření návštěvnosti, například Google Analytics.
Proč je důležité sledovat provoz na webu
Ze statistik vyčtete, kdo je váš zákazník a jak se chová na vašich stránkách. To je zásadní pro rozvoj vašeho byznysu a další vylepšování webu. Díky statistickým datům dokážete přizpůsobit svým zákazníkům nejen vaše služby, ale i obsah a styl komunikace. Přínos provedených změn pak dokážete jednoduše měřit a vyhodnocovat. Bez jasných čísel se do úprav webu ani nepouštějte.
Co všechno vám statistiky odhalí:
- počet návštěvníků a návštěv webu
- nejnavštěvovanější stránky a čas, který na nich lidé strávili
- na jakém zařízení si web zobrazili
- pohlaví, věk, lokalitu a zájmy návštěvníků
- odkud návštěvníci přicházejí (jestli z vyhledávačů, přímo, ze sociálních sítí, z placené reklamy apod.)
- jakými cestami web procházejí (kudy přišli, kam se proklikli)
- jestli dokončili nákup nebo jinou akci, například registraci k odběru newsletteru
Jak vám metriky pomůžou zvýšit tržby
Lepší přehled o tom, odkud vám lidé přicházejí, vám umožní lépe zacílit reklamu a získat nové zákazníky efektivněji. Z analytiky přesně vyčtete, kolik návštěvníků vám přichází z vyhledávačů (Seznam, Google), z jiných webů, které na vás odkazují, ze sociálních sítí nebo placené reklamy.
Tip: Pokud k vám nejvíc lidí chodí přes vyhledávání, podpořte tento zdroj PPC reklamou.
Výhody Google Analytics
- nástroj je zdarma
- jednoduše si ho nainstalujete. (ukážeme vám jak)
- rozhraní je poměrně intuitivní a v češtině, takže se v něm po krátkém seznámení snadno vyznáte
- časem oceníte pokročilejší funkce, které využívají i velké firmy
Nastavení služby ve třech krocích
První krok: Registrace do služby Google Analytics
Pokud už máte účet pro některou službu Google, stačí se přihlásit (Sign in to Analytics) na úvodní stránce. Pokud Google účet nemáte, zaregistrujte se (Start for free).
Potom zadáte základní informace o vašich webových stránkách
- Název účtu – název vaší firmy (pod tímto účtem můžete v budoucnu měřit více webů)
- Název webu – název nebo doménu vašeho webu
- Adresa URL webu – přesná adresa webu (včetně http/https)
- Kategorie odvětví – obor, kam alespoň přibližně váš web spadá
- Časové pásmo přehledů – země, ve které web provozujete
Tip: Pokud máte víc webů, můžete si je jednoduše přidat pod již vytvořený účet
Druhý krok: Vložení měřicích kódů do webových stránek
Po vytvoření a nastavení účtu vám služba vygeneruje unikátní číslo pro měření, včetně měřícího kódu (viz obrázek níže). Kód je potřeba vložit do každé webové stránky, kterou chcete měřit, a to co nejvýš do části <HEAD> (váš programátor bude vědět). Za několik hodin po vložení se dozvíte, jak si vaše webové stránky vedou.
Tip: O tom, že sledujete návštěvnost, musíte uživatele vašeho webu informovat. Vyžadují to smluvní podmínky používání služby Google Analytics (Odstavec 7). Informaci, že používáte analytiku, můžete přidat na podstránku věnovanou ochraně a nakládání s daty návštěvníků.
Třetí krok: Základní nastavení
Po vložení kódu si ještě nastavte měření, abyste získali co nejrelevantnější data.
- Služba / Nastavení služby: Zapnout “Aktivovat demografické přehledy a přehledy zájmů”. Získáte informace o věku, pohlaví a zájmech návštěvníků.
- Služba / Nastavení služby: Zapnout “Použít rozšířenou atribuci odkazu”. Získáte přesnější obrázek o tom, na jaké odkazy na stránkách uživatelé klikají.
Doporučené čtení: Co sledovat a jak metrikám rozumět, vysvětlujeme v článku Traffic aneb Co vyčtete z webové analytiky
Foto: Pexels