Když chcete něco prodávat, musíte vědět, co lidé chtějí. To platí stejně v kamenném obchodě i v e-shopu. Snadný způsob jak zjistit, co návštěvníky vašeho e-shopu zajímá, nabízí nástroj Google Analytics. Naučíme vás ho používat.
Marketing, kdy provozujete e-shop a nesledujete, co se na něm děje, připomíná střelbu do tmy. Možná se párkrát trefíte, ale dost možná to ani nezjistíte. Proto vám doporučujeme pravidelně sledovat návštěvnost a další parametry vašeho e-shopu, abyste mohli svůj byznys cíleně rozvíjet. Ukážeme vám, jak na to, aby vám čtení metrik v Google Analytics nezabralo víc než dvacet minut měsíčně.
TIP: Prvním krokem je nastavení Google Analytics pro váš e-shop. Tomu se podrobně věnujeme v článku Jak si nastavit Google Analytics.
Největší přínos webové analytiky spočívá v tom, že poznáte, kdo jsou vaši zákazníci, odkud a kvůli čemu přišli do vašeho internetového obchodu, kudy jím procházejí a co si tam prohlížejí. Jednotlivé ukazatele si projdeme zvlášť a vysvětlíme, proč je užitečné je měřit a jak je vyhodnocovat.
Nejprve se podíváme na metriky, kterým musíte věnovat pozornost právě když máte e-shop, a v druhé části článku si vysvětlíme obecnější ukazatele, kterým je také dobré rozumět.
Co měřit, pokud máte e-shop
Hlavním účelem e-shopu je samozřejmě prodej. Proto potřebujete měřit počet objednávek a objem tržeb. Tyto takzvané konverze měříme pomocí funkce “měření elektronického obchodu”. Nastavení těchto metrik není úplně pro začátečníky, nejspíš se při tom neobejdete bez pomoci někoho zkušenějšího. Pro představu, jak na to, se podívejte do Návodu přímo od Googlu.
TIP: Názorný obrázek o tom, co je potřeba nastavit, vám poskytne video od Shoptetu.
Výkon prodejů v sekci Konverze / Elektronický obchod / Přehled
Konverzní poměr elektronického obchodu
Číslo, které vám říká, kolik procent návštěv vašeho e-shopu skončilo konverzí – nákupem. Jinými slovy, kolik zákazníků přišlo a nakoupilo. Vaším cílem je tohle číslo zvyšovat a z maxima návštěv získat nákup.

Celkové tržby
Tady asi není co vysvětlovat. Tržby se rovnají hodnotě všech objednávek za dané období, čili kolik peněz jste v daném období utržili.
TIP: Pro ty, kdo čtou v angličtině, doporučujeme článek, který hezky vysvětluje všechny základní ukazatele, kterým potřebujete jako provozovatelé rozumět.
Průměrná hodnota objednávky
Tohle číslo udává, jakou hodnotu měl celý košík se všemi položkami. Vaším cílem je tohle číslo zvyšovat. Dosáhnete toho například tím, že budete nabízet doplňkové produkty nebo motivovat zákazníky k nákupu většího množství zboží.
Transakce
Počet dokončených nákupů ve vašem e-shopu. Tahle metrika dává smysl v souvislosti s počtem návštěv a průměrnou hodnotou objednávky.
Co je také dobré sledovat v Google Analytics
Tyhle metriky jsme představili už v článku Traffic aneb Co vyčtete z webové analytiky. Tady si je rozebereme z pohledu e-shopu. Pro začátek doporučujeme seznámit se nejdřív s těmito obecnými parametry, například počet návštěv, uživatelů a zobrazení stránek. Vezmeme to popořadě.
Sekce Publikum / Přehled
Uživatelé
Tohle číslo vám ukáže, kolik lidí navštívilo váš e-shop za určité období. Platí zde stejná logika jako v kamenném obchodě, čím víc zákazníků přijde do obchodu, tím lépe pro váš byznys.
Noví uživatelé
Z tohoto údaje poznáte, kdo byl u vás v e-shopu úplně poprvé. To znamená, že dokážete zjistit podíl nových zákazníků. Ověříte si tak, jestli vám například funguje kampaň na Facebooku nebo PPC reklama. Tohle číslo se také snažte navyšovat.
TIP: V e-shopu velmi záleží na tom, jak dobře dokážete napoprvé prodat. Tedy jak dokážete z pouhého návštěvníka udělat zákazníka. Proto dbejte na přehlednost, přívětivost a dobře napsané texty.
Návštěvy
Díky měření návštěv zjistíte počet jednotlivých návštěv webu. Čím vyšší číslo, tím lépe se vašemu e-shopu daří. Od metriky Uživatelé se tenhle údaj liší tím, že se jedná o celkový počet návštěv (tedy i případy, kdy byl někdo u vás v daném období několikrát).
Tohle číslo je pro e-shop podstatnější ukazatel než Uživatelé, protože čím častěji k vám někdo zajde, tím větší je šance, že také nakoupí. (Proto je dobré přivádět zákazníky k vám do e-shopu třeba newsletterem nebo přes sociální sítě.)
Pozor, počet návštěv by měl být v přímé úměrnosti s výší tržeb. Pokud tomu tak není, je něco špatně a hledejte příčinu. Totéž platí pro počet návštěv.

Počet zobrazení stránek
Tenhle ukazatel vám říká, kolikrát si lidé zobrazili nějakou stránku na vašem e-shopu. Jinak řečeno, kolik výrobků (produktových stránek) si například prohlédli. Čím vyšší je tohle číslo, tím lépe pro váš byznys.
TIP: Jestli se nechcete pokaždé nořit do rozhraní Google Analytics, můžete si nechat posílat pravidelný report ve formátu pdf. Nastavíte si, které metriky chcete sledovat pravidelně, a budou vám chodit v jednom e-mailu.
Proč je dobré sledovat relace
Průměrná doba trvání relace
Z téhle metriky zjistíte, jak dlouho se lidé zdržují ve vašem obchodě. Není jednoznačně dané, že čím déle, tím lépe, nebo naopak. Proto se jím nezabývejte víc, než je nutné, a sledujte jeho vývoj spíš v souvislosti s růstem tržeb.
Počet relací na uživatele
Toto číslo souvisí s počtem návštěv a ukazuje vám v průměru, kolikrát jednotlivý člověk navštívil váš e-shop v průběhu sledovaného období. Jde vám o to, aby se počet návštěv na člověka zvyšoval a zákazníci k vám chodili často.
Míra okamžitého opuštění
Z tohoto údaje zjistíte, kolik lidí si zobrazilo jen jednu stránku z vašeho e-shopu. Obrazně řečeno, nakoukli dovnitř a šli o dům dál. Tohle číslo chcete mít co nejnižší. Zároveň se ale nestresujte víc, než je nutné. Stačí, když se vám tohle číslo bude pohybovat v rozmezí od 30 do 50 %.

Rady na závěr
Čím dřív se pustíte do měření, tím dřív získáte data, podle kterých se můžete rozhodnout, jak můžete svůj e-shop dál rozvíjet.
Podrobně se online marketingu pro e-shopy věnuje Daniel Nytra na svém blogu. Jestli se chcete v tomhle oboru dál vzdělávat, určitě se na něj podívejte.
Sledujte, jak se vám metriky vyvíjejí v čase. Doporučujeme porovnávat nejen jednotlivé měsíce, ale hlavně stejná období s ročním odstupem (v zimě jdou plavky na odbyt o dost hůř, to ale neznamená, že děláte špatně marketing).
Foto: rawpixel.com – Pexels