PPC reklama – jak funguje a na co si dát pozor

Přímou cestu, jak se dostat nahoru ve vyhledávání, nabízí PPC reklama. Ne každý začínající podnikatel ale ví, jak „PPCčka“ správně využít. Na přínosy i záludnosti PPC reklamy jsme se zeptali specialisty Přemka Žáka.

PPC - přímá cesta nahoru ve výsledcích vyhledávání

V čem spočívá hlavní výhoda PPC reklamy oproti jiným způsobům online propagace, například bannerům?

Pro začátek si ujasníme pojmy. Pod označením PPC reklama si většina lidí představí reklamu Google Ads a Sklik. Zkratka PPC, která znamená “pay per click”, ale označuje pouze model platby, tedy reklamu placenou za proklik. Takže když někomu poskytnete možnost umístit jeho reklamu (například ve formě banneru) na váš blog a on vám bude platit za proklik na svou stránku, je to taky PPC.

Můžete tedy ještě vysvětlit fungování PPC reklamy ve vyhledávačích?

Zjednodušeně řečeno, vyberete si klíčová slova, která ve vyhledávačích používají vaši potenciální zákazníci. Na tato slova se pak spouští vaše reklama a pokaždé, když někdo na tuto reklamu někdo klikne, zaplatíte cenu za proklik. Systém funguje jako aukce, takže výše ceny záleží na konkurenčních nabídkách, ale také na tom, jak je vaše reklama relevantní. Do aukce ale vždy vstupujete s maximální cenou za proklik, kterou jste ochotní zaplatit, takže výdaje za reklamu máte pod kontrolou.

PPC reklama funguje jako aukce. Cena záleží na nabídkách konkurence. A na relevanci vaší reklamy.

Ve kterých vyhledávačích je možné si PPC reklamu nastavit?

Prakticky jediné dva vyhledávače, které na českém trhu dávají smysl, jsou Google a Seznam. PPC reklama na Google se jmenuje Google Ads, Seznam má PPC systém Sklik.

Čím se liší reklama Google Ads a Sklik?

Google Ads má širší možnosti cílení a nastavení. Sklik má zase jednodušší ovládání, jinak jsou ale oba systémy velmi podobné a kampaně si můžete si z Google Ads do Skliku a opačně bez větších problémů kopírovat.

Vylaďte obchodní model, pak zkuste PPC

Pro jaké účely se PPC kampaně nejvíc hodí?

Obecně se hodí se pro každého, kdo má web a chce na něj přivést návštěvníky, případně zákazníky. Úplně ideální je, když má web obchodní cíle, které se snadno dají vyjádřit v penězích.

Komu byste ji naopak nedoporučil?

Zejména malým e-shopům bych před investováním do PPC reklamy doporučil zamyslet se nad tím, čím chtějí konkurovat velkým hráčům. Obecně platí, že pokud máte špatný web nebo obchodní model, PPC reklama vám nepomůže, naopak zbytečně utratíte peníze.

Dokáže si laik nastavit PPC kampaň sám, i když to nikdy předtím nedělal?

Ano, dokáže, není to nic složitého. Problém je spíš v tom, že nejdřív se musí seznámit s tím, jak různé PPC systémy fungují. Rozhraní těchto systémů je navíc velmi neintuitivní, takže i s teoretickou znalostí je dost velká šance, že začátečník utratí spoustu peněz zbytečně. Je tedy mnohem výhodnější najít si profesionála.

Na čem může začátečník nejvíc prodělat?

Mnoho začátečníků se domnívá, že reklama se bude zobrazovat na klíčová slova, která zadají do kampaně. Bez předchozího studia nápovědy to zní logicky a intuitivně. Jde však zpravidla o tzv. volnou shodu a reklama se může zobrazovat na nerelevantní vyhledávací dotazy. To vede ke snížení míry prokliku a zvýšení nákladů. Reklamy se nakonec kvůli nízkému skóre kvality přestanou zobrazovat úplně.

Podle čeho je tedy vhodné klíčová slova vybírat?

I když jsou klíčová slova vybraná dobře, reklama se stejně může zobrazovat na něco jiného. V principu nejde o špatný výběr klíčových slov, ale o neintuitivnost rozhraní, ve kterém se kampaně nastavují.

Jak optimalizovat kampaně

Když mám například malý e-shop, kolik mě reklama bude stát, pokud mi má opravdu něco přinést?

Takhle obecně se to nedá říct. Záleží na tom, jaký e-shop máte, co prodáváte a hlavně, co od reklamy očekávate. Nejdřív si musíte spočítat, kolik se vám průměrně vyplatí zaplatit za přivedení zákazníka. Z toho vám vyplyne maximální cena, kterou si můžete dovolit zaplatit za návštěvnost.

Musíte si spočítat, kolik se vám vyplatí zaplatit za přivedení zákazníka.

Jak zjistím, co mi PPC reklama skutečně přináší?

Každému, kdo provozuje web bych doporučil měřicí systém Google Analytics, který je k dispozici zdarma. Pomocí takového nástroje zjistíte, co vám reklama přináší, a to velmi detailně, až do úrovně jednotlivých objednávek.

Z jakých metrik to v Google Analytics vyčtu?

Pro e-shop je třeba sledovat zejména tržby a náklady na reklamní kampaně. V Google Analytics můžete tyto metriky sledovat až do úrovně jednotlivých klíčových slov a podle toho kampaně optimalizovat.

Doporučené čtení: Google Analytics pro e-shop

Za jak dlouho se efekt PPC reklamy projeví?

Samotná návštěvnost z kampaní přichází téměř okamžitě, pro vyhodnocení efektivity je ale potřeba mít reprezentativní vzorek dat. Čím více, tím lépe.

Dá se přes AdWords nebo Sklik inzerovat i jinde než ve vyhledávání?

Ano. AdWords i Sklik můžou zobrazovat reklamy ve svých obsahových sítích, kam patří v případě AdWords třeba YouTube. Sklik zase umožňuje inzerovat na webech jako například Novinky.cz nebo Sport.cz. Webů v těchto obsahových sítích jsou jenom v České republice tisíce, takže je z čeho vybírat. Užitečnou možností, jak využít obsahové sítě, je tzv. remarketing, což je zobrazování reklamy lidem, kteří už na vašem webu byli, ale ještě nenakoupili. Nebo si už naopak něco koupili a vy jim na základě toho chcete nabídnout něco dalšího.

Na co si dát pozor

Mají “PPCčka” i nějaké nevýhody? Na co je potřeba dát si u nich pozor?

Největší nevýhodou je samozřejmě to, že za každý proklik zaplatíte. Kupujete si tedy instantní návštěvnost a jakmile přestanete platit, o návštěvnost přijdete. Oproti tomu v organickém vyhledávání můžete pomocí SEO vybudovat návštěvnost, která bude z dlouhodobého pohledu levnější. Počáteční investice ale bude vyšší než do PPC a efekt se dostaví v nejlepším případě až za několik měsíců.

Kde najdu odborníka na PPC, když si nechci kampaň nastavovat sama?

Pokud máte na kampaně nižší rozpočet (desítky tisíc měsíčně), doporučil bych služby nějakého freelancera, například na portálu Na Volné noze.

PPC pro neziskové organizace

Existuje také program pro neziskové organizace, díky kterému mohou využít PPC reklamu zdarma. Jak to funguje?

Google nabízí program pro neziskové organizace, jehož součástí je i bezplatné využití PPC reklamy AdWords. Je zde však mnoho omezení, například že smíte používat pouze reklamu ve vyhledávání, nesmíte používat příliš obecná klíčová slova a podobně.

Co může z takové reklamy neziskovka získat?

Pokud neziskovka nabízí nějaké služby, které lidé vyhledávají na Google, může prostřednictvím AdWords tyto lidi oslovit. Neziskovky také mohou využít AdWords k propojení s dárci či dobrovolníky.

Jak si může neziskovka o grant na PPC reklamu zažádat?

Postup není úplně jednoduchý, je třeba zaregistrovat se na portálu TechSoup a potom zažádat o grant přímo na stránkách Google.

Jak zhruba dlouho trvá proces schválení?

Je to docela rychlé, většinou jde o dny až týdny.

Kde se můžou laici o PPC něco dočíst?

Asi nejlepší zdroj jsou stránky Petry Větrovské, zejména její seriál PPC prakticky. Autorka také pořádá placené kurzy PPC reklamy.

copywriterka a designérka obsahu

5 komentářů On PPC reklama – jak funguje a na co si dát pozor

  • Hezké shrnutí

  • Děkuji za pěkný článek 🙂 Co se týče této formy reklamy, tak jsem ji přeci jenom nechal dělat zde. https://jiwo.cz/sprava-ppc-kampani/ jelikož sám bych to nikdy nezvládl… Ale Vaše rady si vezmu k srdci, abych si práci vždy zkontroloval 🙂

  • Takové chyby v článku, že je těžké soustředit se na obsah :-/ Škoda.

    • Naďo, vypadá to, že některé věci asi víte líp. Nebojte se o ně podělit. Předem díky.

  • Nejtěžší a možná i nejzábavnější na tom je, že co platí dnes, nebude fungovat zítra. Nj, PPC je prostě takové – člověk na to nemusí mít školu, ale chce se to stále učit a přizpůsobovat náladám vyhledávačů 🙂

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

6 − four =