Česko je e-shopová velmoc. Sepsali jsme pro vás několik praktických tipů, které vám pomůžou postavit úspěšný e-shop.
Český e-shop
Počet e-shopů v ČR se blíží ke čtyřiceti tisícům. Konkurence je velká a zákazníci zmlsaní. Proto je dobré zamyslet se nad tím, jak se odlišíte od záplavy dalších online obchodů.
Odpovězte si na pár otázek, které vám pomůžou ujasnit si cíle a investice do e-shopu.
- Co očekáváte od online podnikání?
- Co jste ochotni do něj investovat?
- A čím se chcete odlišit?
Kde začít
Na startu podnikání potřebujete investovat čas nebo peníze. Buď věnujete svůj čas průzkumu, vývoji, psaní, focení a úpravám fotek, prezentování, nebo máte finance a najmete si specialisty, kteří to udělají za vás. Udělejte si finanční analýzu a započítejte do ní i čas, který strávíte přípravami. I když pracujete pro sebe, bez odměny to nejde. Získáte tím podrobný přehled finanční náročnosti celého e-shopu.
Potřeby zákazníka
Vytvořit fungující e-commerce projekt je běh na dlouhou trať. Pokuste se vyladit svou prezentaci na webu ke spokojenosti zákazníků, naslouchejte jejich potřebám a ověřujte si funkčnost jednotlivých prvků na stránce. Důsledné uživatelské testování může zabrat často měsíce. Počítejte také, že úspěšný e-shop nepostavíte ze dne na den, nečekejte tedy záhy skvělé výsledky.
Originální nabídka
Představte svůj online obchod konkrétně — co v něm nabídnete zákazníkům? Je to fyzické zboží jako domácí mýdla, dřevěné módní doplňky nebo zahradní nářadí? Anebo si zákazník může objednat služby a online produkty jako nové album zpěváka, knihy do čteček nebo šablony do webové prezentace?
S unikátním sortimentem a osobitými texty přichází méně konkurence a máte lepší šanci oslovit cílovou skupinu. E-shopoví giganti v ČR již ovládli svět elektroniky, oblečení nebo hraček, uspět v tomto oboru by bylo hodně náročné. Příkladem nezvyklého zboží jsou dřevěné módní doplňky nebo tyčinky z mouky ze cvrčků.
Osobní přístup aneb e-shop raději ne
O něco těžší je to s nabídkou zboží, které se vyrábí nebo upravuje na míru každému zákazníkovi. Třeba když vyrábíte kuchyně na míru, prodáváte reality nebo opravujete kola. Některé zboží nestačí jen vidět online. Vyžaduje se osobní přístup k zákazníkovi, aby mohl navštívit dům, o který má zájem nebo vyzkoušet si svatební šaty a nechat je dokonale upravit.
Investujte raději do kvalitních a přehledných webových stránek, na kterých prezentujete své portfolio. Nezapomeňte uvést své kontakty, aby vás zákazník našel osobně, mohl zavolat nebo napsat dotaz e-mailem.