Jak se stát hvězdou ve svém oboru

Snažíte se profesně růst, rozvíjet podnikání, ale zákazníci nepřibývají? Zaměřte se na to, jak vypadá vaše odborná prezentace. Bohdana Goliášová, expertka na tvůrčí podnikání, vám prozradí jak na to, aby se vám zakázky začaly hrnout.

prezentace je klíč, radí Bohdana Goliášová - expertka na tvůrčí podnikání

Na vysoké škole jsme měli povinné dva cizí jazyky. Spolužáci si vybírali z trojice angličtina, němčina, ruština. Já jsem zvolila španělštinu. Když jsem byla ve čtvrťáku, dorazil na naši univerzitu výměnný program Erasmus. V nabídce byla jediná destinace – Madrid, s požadavkem dobré znalosti španělštiny. Hádejte, kdo tam jel? Já. Úroveň mé španělštiny byla sice bídná, ale u přijímacího řízení jsem byla přesto nejlepší. Nejlepší, protože jediná. V Madridu jsem se tu španělštinu konečně naučila.

Ukažte světu, co umíte, a zákazníci přijdou sami. A tak jsem začala natáčet videa.

V době, kdy jsem začala podnikat, bylo shánění zakázek desetkrát těžší než práce na nich. Učila jsem rukodělné podnikání, což byl obor, který do té doby neexistoval. Každému zákazníkovi jsem musela zvlášť vysvětlovat, co to vlastně dělám, jak mu to může být prospěšné a že jsem dost dobrá na to, aby za moje služby zaplatil.

Po roce nahánění zákazníků jsem byla k smrti vyčerpaná. A tehdy jsem si vzpomněla na to, jak dobře mi předtím fungovala strategie “nejlepší, protože jediná” a řekla jsem si: “Ukaž světu, co umíš”. A tak jsem začala natáčet videa.

Co dělat, když neumíte prezentovat

Lidé, kteří sledují moje prezentace a videa nebo poslouchají můj podcast, říkají: “No jo, ale když ty umíš vystupovat před kamerou.” Upřímně, na začátku jsem to taky neuměla. Když jsem začínala, byla jsem průměrně zamindrákovaný Čech a spuštěná kamera mi způsobovala paralýzu obličeje. Akorát jsem to nevzdala.

Dva roky jsem chodila na kurzy rétoriky. Když jsem začala natáčet, první čtyři měsíce jsem všechen natočený materiál vyhazovala, protože byl nepoužitelný. Kamera mě nestíhala ostřit, protože jsem neustále odcházela ze záběru. Když jsem si nalepila na zem křížek a řekla si “tady budeš stát a nikam se nehneš”, tak jsem se místo chůze kývala jak opilý prezident.

Natáčení bylo peklo. Ale zhruba po půl roce jsem přišla, jak na to.

Naučila jsem se dělat si všechno sama, abych se nemusela před někým cítit špatně za to, že to přetáčím už po šesté. Výpadky textu jsem vyřešila pořízením čtecího zařízení. Neměla jsem na nové, tak jsem svým kutilským rodičům poslala návod z Youtube a nechala si zařízení nadělit k narozeninám. Jediná drahá věc, kterou jsem si pořídila, byl nový iPhone. Všechno jsem točila na něj. Stříhat videa jsem se učila taky na Youtube.

A tak vznikl Průvodce rukodělným podnikáním, nejlepší video seriál pro rukodělné tvůrce. Nejlepší, protože jediný. A mně se konečně začali hrnout zákazníci.

Bojíte se kamery? Točte podcasty

Pak jsem si vymyslela, že začnu natáčet podcast. Přechod z videa na audio byl požehnáním. Podcast byl o tolik jednodušší a méně pracný! Uklidit půlku pokoje, která bude v záběru? Neřeším, v podcastu to nebude vidět. Mastné vlasy? Neřeším, v audiu nebudou vidět. Přetáčení celých kusů textu? Neřeším, protože do zvuku můžu střihnout téměř kamkoli. A tak vznikl nejlepší český podcast o rukodělném podnikání. Nejlepší, protože jediný.

Vystupte z davu

Při výrobě každého výukového videa, prezentace nebo podcastu bojuju s pocitem, že to bude blábol. Že to co říkám, je banální a každý to přece dávno ví. Ale pokaždé mi stejně chodí e-maily plné vděku. Nejsem ani nejchytřejší, ani nejzkušenější. Ale moje publikum je za každou další kapitolu vděčné, protože konečně někdo vystoupil z davu, pojmenoval problémy, se kterými se potýkají, a ukázal, jak je řeší on sám.

TIP: Přečtěte si náš rozhovor, kde Bohdana radí, jak rozjet tvůrčí podnikání.

A tohle funguje i v jiných oborech. Pokud svůj obor ovládáte tak, že jste schopní svým klientům opravdu pomáhat, ale bojujete s nedostatkem zakázek, ukažte lidem, co a jak děláte. Úroveň prezentačních dovedností v naší zemi je tak nízká, že i když se to naučíte jen trošku, budete pravděpodobně nejlepší. A je dost možné, že se svým byznysem předstihnete svoji chytřejší, nadanější a zkušenější konkurenci, která si svoje moudra skrblí pro sebe.

Jak na lepší prezentace? Trénujte se v odvaze

Připravte se na to, že celou dobu budete zápasit s vlastním egem. Dívat se celé hodiny při stříhání videí na záznam vlastního já, není nic pro slabé povahy. Budete se muset naučit říct si, že “takhle už to stačí a může to jít mezi lidi”. Ale jakmile tohle jednou zvládnete, máte vyhráno.

Ve chvíli, kdy jsem zjistila, že můj úspěch v podnikání je přímo úměrný mojí ochotě vystoupit z komfortní zóny, začala jsem tuhle dovednost záměrně trénovat, nejen v podnikání. Když mě požádali, abych na demonstraci zazpívala Modlitbu pro Martu, co myslíte, že jsem řekla? Jasně, že zazpívala. Umím to? Neumím, ale mám na to dva dny, tak se to naučím.

Stoupnout si před sto padesát lidí, kteří mě neznají, nejsou mými zákazníky a už je asi nikdy neuvidím, mi nemůže ublížit.

Vyzkoušela jsem si, že když vystupuju někde, kde už vážně o něco jde, nedělám chyby v obsahu nebo formě toho, co říkám, ale často mě sejme neznalost nějaké technikálie. Neumím správně natočit mikrofon, aby to, co říkám, bylo opravdu slyšet. Nepřipravila jsem se na to, že přednes se musí ukončit na vteřinu přesně a něco zásadního zůstane nevyřčeno. Nebo stojím tak, že v záběru jsou vidět jenom moje záda. Všechno tohle se postupně učím na všemožných bezvýznamných výstupech na pódia. Aby ta významná dopadala dobře.

Kdyby velké věci vznikaly v křeslech u kafí, byl by jich plný svět. Ale není. A to je šance pro všechny, kdo mají odvahu říct si: “To zvládnu”. Úspěch na vás nečeká na prahu vašeho bytu, ale za hranicí vašeho strachu ze selhání. Je jen na vás, jestli máte kuráž si pro něj dojít.

copywriterka a designérka obsahu

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

seven + two =