Správa sociálních sítí je pro spoustu freelancerů nutné zlo. V situaci, kdy se nemůžeme potkávat naživo, mají ale “facebooky” své výhody. Vybrali jsme pro vás šest nástrojů na sociální sítě, které vám jejich správu usnadní.
Hootsuite
Pro jaké sítě se hodí: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Youtube
Verze zdarma: ano, ale nejvýš pro 3 sociální profily
Co vám umožní: Hootsuite patří mezi přední nástroje na sociální sítě. Umožní vám vytvářet, plánovat a vyvěšovat příspěvky na sociální sítě. Lajkovat příspěvky těch, koho sledujete, retweetovat a třídit si obsah do přehledných sloupců. V placené verzi můžete také vyhodnocovat statistiky a zadávat úkoly v týmu.
Užitečné je vyhledávání, které vám umožní zjistit, kdo na Twitteru (aniž byste jej sledovali) řeší jaký problém a nabídnout mu na něj řešení (a tím třeba získat zakázku nebo aspoň posílit své odborné renomé).
Zkušenost z praxe: „Hootsuite se mi velmi osvědčil pro sledování konkrétních klíčových slov, která jsou aktuální na sociálních sítích. Sledování vláken s příspěvky, kde se lidi ptají na nejlepší nástroj na monitoring sociálních sítí nám umožnilo nabídnout jim náš nástroj. Díky tomu jsme dokázali přesně cílit na potenciální zákazníky,“ popisuje svou zkušenost Kateřina Tygl, expertka na online marketing.
Hlavní výhoda: Na jedné obrazovce můžete mít přehled o různých vláknech s diskusemi na sociálních sítích. A to i ve verzi zdarma.
Nevýhody: Pro Instagram se příliš nehodí.
Facebook Creator Studio
Pro jaké sítě se hodí: Facebook, Instagram
Verze zdarma: ano
Co vám umožní: Vytvářet, plánovat a vyvěšovat příspěvky, filtrovat si je podle aktuálního stavu (naplánováno, zveřejněno, archiv…), formátu (například video, fotky, příběhy). Sledovat, jak si vaše příspěvky a profily vedou (návštěvy, zobrazení, dosah) a spravovat reklamu. A samozřejmě můžete odpovídat na komentáře a zprávy.
Pro Facebook a Instagram má Creator Studio oddělená rozhraní, takže se vám příspěvky nebudou míchat. Nástroj je uspořádaný velmi přehledně, tvorba a plánování obsahu v něm jsou snadné, takže se nemusíte nic složitě učit.
Zkušenost z praxe: “Z nástrojů na plánování příspěvků používám jen Facebook Creator Studio. Je to pohodlné a obsáhnete v něm hned dva kanály najednou. Pokud vás sítě baví, vlastně ani žádný nástroj nepotřebujete. A jestli je to pro vás nezbytnost, ale otrava, určitě vám plánovací nástroj pomůže. V pátek k němu sednete na dvě hodiny a máte na celý týden vystaráno,” radí Eliška Vyhnánková, expertka na sociální sítě.
Hlavní výhoda: Můžete v něm spravovat libovolný počet stránek nebo profilů.
Nevýhody: Nemůžete v něm spravovat všechny sociální sítě.
Doporučené čtení: Nemusíte být na všech sítích. Stačí si vybrat jednu nebo dvě, které vám budou vyhovovat a používají je vaši zákazníci. V našem článku vám poradíme, Jak si vybrat správnou sociální síť.
Buffer
Pro jaké sítě se hodí: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Youtube
Verze zdarma: ne, jen 14denní bezplatné období na vyzkoušení
Jak funguje: Buffer vám umožní tvořit, plánovat a zveřejňovat příspěvky, a to víc než měsíc dopředu. Slouží také pro vyhodnocování metrik, sledování zmínek a spravování komentářů. Šikovná je funkce pro vytváření a třídění hashtagů pro Instagram.
Uživatelské rozhraní Bufferu je členěné horizontálně a velmi přehledně. Oceníte na něm čistý, světlý design a jasně pochopitelné rozmístění ovládacích prvků, takže nebudete muset dlouze pátrat, kde se co nastavuje.
Zkušenost z praxe: „Buffer se nám hodně osvědčil v agentuře, protože se v něm snadno plánovaly příspěvky na různé sociální sítě. Dobré bylo také, že uměl poradit s časem, kdy tyto příspěvky na jednotlivých sítích přidávat tak, abychom zastihli co nejvíce uživatelů,“ říká Kateřina Tygl, expertka na online marketing.
Hlavní výhoda: V Bufferu můžete vytvářet a vyhodnocovat Příběhy (Instastories), což neumí zdaleka každý nástroj.
Nevýhody: Nemá verzi zdarma.
Kontentino
Pro jaké sítě se hodí: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest
Verze zdarma: ne, jen 30denní bezplatné období na zkoušku
Jak funguje: Kontentino je slovenský nástroj na sociální sítě a slouží pro vytváření, plánování a publikování obsahu na sociálních sítích, se zaměřením na spolupráci v týmu. Můžete v něm měřit výkon jednotlivých příspěvků a vytvářet přehledné reporty. Šikovná je funkce drag&drop, která vám umožní přesouvat příspěvky napříč jednotlivými platformami.
Zkušenost z praxe: “Skvělé je, že zde máte online chat, na který vám okamžitě odpoví fundovaní specialisté, se kterými můžete komunikovat i v češtině,” oceňuje na Kontentinu Jana Šilpochová, marketingová manažerka IGNUM.
Hlavní výhoda: Kontentino je nástroj určený spíš větším týmům nebo uživatelům, například agenturám, které spravují sociální sítě na zakázku. Ti ocení pokročilejší funkce jako například komunikace v týmu a schvalování příspěvků klientem.
Nevýhody: Pro menší uživatele je zbytečně nákladné, některé funkce vůbec nevyužijí.
Later
Pro jaké sítě se hodí: Instagram, Pinterest, Twitter, Facebook
Verze zdarma: ano
Jak funguje: Later je nástroj na sociální sítě určený speciálně pro správu Instagramových profilů a tomu je také uzpůsobený. Při zakládání účtu vás provede “křížovým výslechem”, na jehož základě vám doporučí vhodné hashtagy.
Užitečná je funkce Linkin.bio, díky níž můžete odkazovat z vašeho profilu na víc webových adres, a to přímo z příspěvků. Například na vaše blogové články nebo konkrétní zboží na e-shopu.Vizuálně pojatý design, který vám umožní snadno přetahovat fotografie pomocí funkce Drag&Drop a vidět je v mřížce vedle sebe i zobrazené v kalendáři.
Hlavní výhoda: Plán zdarma vám umožní vyvěsit až 30 příspěvků měsíčně na každý profil, což vám jako freelancerovi nebo malé firmě bohatě postačí.
Nevýhody: Nemůžete jej použít pro osobní Facebook profil.
Tip: Přečtěte si náš rozhovor o tom Jak využít Instagram pro podnikání.
Tweetdeck
Pro jaké sítě se hodí: Twitter
Verze zdarma: ano
Jak funguje: Tweetdeck, jak název napovídá, se hodí pro tweetování a obsluhování Twitteru. Graficky je členěný do svislých pruhů, ve kterých můžete sledovat obsah hlavního feedu, zmínky vašeho profilu, zprávy, lajky, ale také seznamy, stejně jako v případě Hootsuite.
Rozhraní je přehlednější než Twitter samotný a výhodou je možnost plánování a vytváření příspěvků dopředu. Tweetdeck má také možnost nastavit si schvalování příspěvků předtím, než půjdou ven, což se může hodit, pokud vám profil spravuje někdo druhý.
Zkušenost z praxe: “Tweetuji, když mám zrovna co říct, žádný plánovací nástroj pro Twitter nepoužívám. Tweetdeck se hodí, když si chci číst twitterový obsah na počítači,” popsala svůj přístup Eliška Vyhnánková, expertka na sociální sítě.
Hlavní výhoda: Pokud pracujete v Twitteru se seznamy, můžete si je napojit do jednotlivých sloupců a sledovat tak jen vybraný obsah, roztříděný například podle oborů.
Nevýhody: Slouží jen pro Twitter.