Facebook, Twitter, LinkedIn nebo Instagram? Ne všechny sociální sítě se hodí pro každého. Pomůžeme vám zorientovat se ve spleti sociálních sítí a vybrat si takovou, ze které vytěžíte nejvíc pro své podnikání.
Než začnete svůj byznys propagovat na sociálních sítích, dobře si rozmyslete, kolik času tomu chcete věnovat. Lepší jeden dobře zvolený a spravovaný profil než tři zanedbávané. Podívejte se, jaké máte možnosti, a jak se na sociálních sítích prezentují české značky, které si dokázaly získat tisíce příznivců.
Je tam „každý“, ale to neznamená, že na něm za každou cenu musíte být i vy. Facebook se hodí pro značky, které budují komunitu příznivců. Jestli nabízíte produkty, jež lidem zpříjemňují život a pěstování koníčků, a sbližují je v diskusích o tom, co se komu osvědčilo, je Facebook pro vás správná volba.
Pamatujte, že Facebook není hlásná trouba — jde o to, abyste svým fanouškům naslouchali, reagovali na jejich dotazy a byli s nimi v kontaktu. Nepište jen o sobě. Snažte se vyvážit poměr vašeho obsahu a informací souvisejících s vaším oborem. A zkuste své publikum čas od času pobavit.
TIP: Čím dál víc podnikatelů vytváří vlastní Facebookové skupiny. Tím, že svým (potenciálním) zákazníkům radí, můžou s nimi udržovat smysluplný kontakt a zároveň budovat komunitu svých příznivců.
Firma Genster, která usiluje o pozvednutí vkusu českých mužů, s úspěchem využívá právě Facebook. Stránka Máme rádi psy si získala přes 600 tisíc příznivců během několika let. Česká outdoorová značka AlpinePro sdílí se svými fanoušky lásku ke sportu. K tomu, aby vás lidé „lajkovali“, ale nemusíte být známá značka. Podívejte se, jak na to jde majitelka malé opravny sportovního oblečení Profi Steh.
Ideální platforma pro specialisty na volné noze, kteří si chtějí vybudovat renomé. Na Twitteru se můžete vyprofilovat jako profesionál, který: sleduje obor (upozorňuje na aktuální obsah — články, akce, aplikace), sdílí s ostatními své znalosti (píše o své profesi, nabízí užitečné tipy a vlastní zkušenosti), zprostředkovává informace z akcí, kterých se účastní (konference, semináře).
Twitter využívají zejména novináři a lidé, kteří se zajímají o technologie a podnikání. Velkou výhodou Twitteru je jeho otevřenost. V tweetu můžete kohokoli zmínit (ideálně pochvalně), a tak na sebe upozornit. Příspěvky můžete zveřejňovat několikrát denně a nikoho tím nezahltíte. Kvantitou ale kvalitu nevyvážíte, takže nemáte-li co twítnout, netlačte na pilu.
Na Twitteru se skvěle zviditelnila copywriterka Michaela Mužíková, která během jednoho roku každý den nabídla nějaký tip, jak psát lepší texty. Na užitečnost sází také lingvistka Jazykovědma a ajťák Daniel Dočekal.
Na téhle síti nejsnáze oslovíte firemní publikum. LinkedIn se dobře hodí pro ty, kdo se věnují například vzdělávání a koučování. Můžete tu oslovit nejen potenciální klienty, ale také najít nové členy týmu. A klienti mohou zase najít vás. Je dobré mít na svém profilu co nejvíc informací, ukázek vaší práce a referencí. A myslet na to, pod jakým klíčovým slovem vás lidé budou hledat.
TIP: LinkedIn ztrácí pověst nudné sociální sítě. Jestli jste jej doposud využívali jen jako onlinové CV, zkuste se projevit aktivněji a možná zjistíte, že na vás lidé reagují víc, než byste čekali.
LinkedIn vám poslouží pro komunikaci s jinými firmami a podnikateli. Upozornit na sebe můžete přidáváním příspěvků (aktualizací), ale také účastí v odborně zaměřených skupinách a publikováním článků. A samozřejmě můžete reagovat na příspěvky ostatních, lajkovat je a sdílet. Ukázkovým příkladem dobře spravovaného firemního profilu je společnost Social Bakers.
Pokud něco vytváříte, vyrábíte, šijete nebo pečete, Pinterest je pro vás jako dělaný. Lidé zde sdílejí vizuální obsah, který umisťují na tzv. nástěnky. Těch si můžete na svém profilu vytvořit, kolik chcete, a nazvat je podle tematického zaměření, například „svatby“, „dětská móda“, „dárky“ a podobně. Ostatní vás pak mohou sledovat se vším všudy, nebo jen vaše jednotlivé nástěnky.
Pinterest vám poslouží jako efektivní prodejní kanál, protože přes své příspěvky můžete přivést lidi na váš e-shop, profil na fleru nebo etsy. Opět, je vhodné míchat váš vlastní obsah se sdíleným, který se týká vaší branže. Cílem Pinterestu je vzájemně se inspirovat — nejen k nákupům, ale i k tvorbě.
TIP: Vyrábíte hezké věci, ale neumíte je prodat? Přečtěte si náš rozhovor Jak se prosadit v tom, co vás nejvíc baví.
Hezky ukazuje své realizace interiérů česká značka Paletky. Inspiraci pro zařizování bytu nebo domu nabízí Almara Shop, obchod s dekoracemi a bytovými doplňky. A hvězdnou ukázkou, jak si získat široké publikum, je profil Češky Veroniky Pollard, která se svou tvorbou uspěla ve Velké Británii.
Sociální síť určenou pro sdílení fotografií využijí nejen ti, kdo nabízejí fotogenické produkty. Instagram slouží hlavně pro budování vaší značky, navázání vztahu založeného na oblibě. Pro jednotnou image v očích zákazníků je důležité, aby se vaše fotografie nesly ve stejném duchu.
TIP: Způsobům, jak využít Instagram pro podnikání, se věnujeme ve speciálním rozhovoru.
Cílem fotek na Instagramu není přímo prodat, ale namlsat a inspirovat, jak ukazuje třeba firma Sonnentor. Do zákulisí pouští své příznivce módní značka Lazy Eye nebo Kavárna, co hledá jméno. Instagram odráží životní styl svých uživatelů. Příležitost se tu nabízí nejen tvůrčím profesím, ale třeba i fitness trenérům. Dokládá to profil Fit Academy. A jasný důkaz, že fotogenicky se může prezentovat i výrobce tamponů, přináší značka Kali.
YouTube
Obsah ve formě videa je na sociálních sítích čím dál populárnější a sdílenější, zejména u mladších ročníků. Zároveň je nejnáročnější na produkci. Pokud si troufáte na vlastní YouTube kanál, můžete na něm ukázat, jak vaše výrobky vznikají, a naučit své zákazníky správně je používat. Nebo se můžete podělit o svou odbornost a předvést se jako profík, který má co nabídnout.
Schválně se koukněte na počet zhlédnutí u videa značky Brašnářství Tlustý. Inspiraci, jak představit produkt a zároveň nepůsobit reklamně a „prodejně“, najdete na YouTube kanálu e-shopu Bonami. Video nabízí šikovný formát pro vlastní prezentaci také freelancerům. Podívejte se na seriál, kde Jan Laibl radí obchodníkům, jak si poradit s různými náročnými situacemi.
Google+
Tuhle obdobu Facebooku provází pověst mrtvé sítě, ale v jedné věci se vám může hodit. A nebude vás to stát téměř žádný čas (ani peníze). Máte-li provozovnu, určitě se zaregistrujte na Google Moje firma, což je verze Google+ pro podnikatele. Zákazníci váš podnik snáze najdou.
TIP: Rady, do kterých katalogů je užitečné se registrovat, najdete v našem článku.
Vyhledávací roboti Googlu si přečtou vaše informace (tzv. Google Knowledge Graph) a údaje o vás se ve výsledcích vyhledávání ukážou v souhrnném okénku vpravo nahoře. Lidé se nebudou muset proklikávat na váš web a hned se dozvědí, kde sídlíte a kdy máte otevřeno.
Tumblr
Možná jste slyšeli o blogovací síti zvané Tumblr. S oblibou ji využívají kreativní profese. Jedná se o poměrně složitou platformu, kde můžete sdílet obsah různých formátů — text, video i audio — chatovat, sdílet příspěvky a ovšem i sledovat další uživatele.
Podívejte se, jak se na Tumblru prezentuje kadeřnický Salon Petra Měchurová nebo grafický designér a hudebník Martin Hůla (DJ Bonus).
Snapchat
Cílíte-li na teenagery, může se vám tahle síť sloužící ke sdílení pomíjivých okamžiků formou videí, hodit. Jinak se do ní nesnažte proniknout.
TikTok
Další ze sítí, kterou si oblíbili hlavně uživatelé ve věku 10-19 let. Slouží k postování kratičkých videí (v délce 9-15 vteřin), doplněných hudbou a upravených pomocí nejrůznějších filtrů a dalších nástrojů. Jejich cílem je hlavně pobavit.
Vine
A touhle sítí se nemusíte stresovat už vůbec. Její éra je dávno u konce.