Máte nápad na super službu? A jste si jistí, že v ní spatří hodnotu i vaši zákazníci? Naučte se používat nástroj Value Proposition Canvas. Je jednoduchý a pomůže vám váš produkt nebo službu lépe prodat.
Value Proposition Canvas je jednoduchý diagram, s jehož pomocí si upřesníte přínos vaší služby pro zákazníky a znázorníte, jaký problém svou službou nebo produktem lidem vyřešíte. Nově spuštěný produkt, například web, bude lépe odpovídat tomu, co vaši zákazníci potřebují – a vy máte tím pádem větší šanci uspět na trhu.
Co je to Value Proposition Canvas
Jedná se o nástroj, který je součástí takzvaného Business Model Canvasu – ten slouží pro definování celého obchodního modelu. Value Proposition Canvas (VPC) se používá pro design jednotlivých produktů a služeb. Na jedné straně si rozepíšete potřeby svých zákazníků, na druhé výhody vašeho řešení.
Jde o to, aby váš produkt odpovídal na reálnou poptávku. Jinak se může stát, že váš nápad bude připadat super jen vám. Zároveň si díky VPC ulehčíte práci na vývoji produktu nebo služby, ale i pozdější marketing. Dodatečně nebudete horko těžko vymýšlet, jak hotový výrobek vlastně prodáte lidem a proč by ho měli chtít.
Jak to funguje
S pomocí jednoduchého pracovního listu si popíšete situaci vašich zákazníků: co váš produkt lidem přinese a jestli budou s jeho používáním spojené nějaké zádrhele. Druhá, levá strana canvasu slouží pro popis produktu a zformulování, čím a jak zkvalitní a ulehčí lidem život. Šablonu VPC si můžete stáhnout zdarma.
Abyste věděli, jak postupovat, projdeme si jednotlivé položky diagramu na příkladu, jak jsme Value Proposition Canvas použili u nás v IGNUM při vývoji nové služby – webové Vizitky. Na vyplnění pracovního listu si pak vyčleňte nejméně jednu hodinu.
Nám se osvědčilo překreslit si schéma na velkou tabuli. Pracujeme s barevnými post-ity (lepicími papírky), na které si píšeme jednotlivé odpovědi a z těch pak vybíráme ty nejrelevantnější.
Value Proposition Canvas krok za krokem
1. Potřeby zákazníků
Sepište si, co lidé řeší, na jaký svůj problém hledají řešení. V našem případě to byla potřeba vlastních webových stránek pro podnikání, profesionálnější prezentace nebo lepších zakázek.
TIP: Definovat si potřeby vašich zákazníků vám pomůžou persony. Ve speciálním článku se dočtete, jak si je vytvořit.
2. Přínosy produktu
Co všechno můžou lidé na vašem produktu ocenit, co jim přinese. Co se v jejich životě (podnikání, při nákupu…) změní, když budou mít k dispozici vaše řešení. U nás to byl například rychlý start byznysu, možnost vytvořit si web vlastními silami.
3. Obavy lidí
Zamyslete si, co může lidem bránit v pořízení vašeho produktu. Čeho se mohou obávat při úvaze, zda u vás nakoupit či nikoli. Mezi časté důvody, které stojí v cestě rozhodnutí, patřívá složitost produktu, cena, náročná údržba nebo nejistota, jak vlastně služba funguje.
4. Produkt nebo služba
O co jde? V našem případě se jednalo o jednoduchý editor webových stránek. Tahle odpověď bude jednoduchá, ale přesto je dobré se u ní zastavit. Až budete pro svůj produkt vymýšlet marketing, připomeňte si starý známý příklad, že lidé nepotřebují vrtáky, ale díry do zdi. Neprodávejte vrtáky, prodávejte reálný přínos vašeho zboží.
5. Zdroje přínosů
Jinými slovy, co váš produkt umí. Kupříkladu Vizitka umožňuje vytvořit si web za čtvrt hodiny a pořídit si stránky zároveň s registrací domény. Také ji poskytujeme k doméně zdarma.
TIP: Když do návrhu služby nebo produktu přímo zapojíte uživatele, nestane se vám, že šlápnete vedle. Přečtěte si, jak jsme na to šli v IGNUM při návrhu webové Vizitky.
6. Čím služba / produkt usnadní lidem život
U Vizitky to bylo jednoduché a přehledné uživatelské rozhraní. Uživatelé mají k dispozici srozumitelné návody a tipy. Při použití Vizitky lidem odpadá nutnost řešit technikálie spojené s webhostingem a komunikace s odborníkem na IT, kterého každý nemá po ruce.
Když si na tuhle otázku poctivě odpovíte, ulehčíte práci vašemu copywriterovi. Díky canvasu pak dokáže snadno popsat, jak bude život vašich zákazníků vypadat, když budou využívat vaši službu.
Foto: Pixabay, S. Hermann & F. Richter