Barvy nás v životě ovlivňují možná mnohem více, než si uvědomujeme. Působí na náš vkus a vnímání estetiky, ale i v oblasti online marketingu dokážou mnohdy zázraky.
Psychologii barev v marketingu lze využít nejrůznějšími způsoby – od volby barvy pro vaše logo až po detaily na obalech produktů. Marketéři jednoduše vědí, kterou barvu zvolit, pokud potřebují, aby se zákazníkovi sbíhaly sliny nebo když jej chtějí přesvědčit o své důvěryhodnosti. Jaký mají jednotlivé barvy význam v marketingu?
Psychologie barev z pohledu vědy
Barvy můžeme zkoumat hned z několika pohledů. Ve fyzice se mluví o viditelné části elektromagnetického záření. Z roviny umění barvy vyjadřují emoce, pocity a nálady autora. Umělecké dílo díky barvám dostává svůj význam a ztvárňuje myšlenku. A nakonec z pohledu psychologie barvy představují zrakový vjem, který ovlivňuje naši emoční stabilitu.
Psychologii barev zkoumali již nejrůznější odborníci a vědci (například Carl Jung) a shodují se na spojitosti mezi určitými odstíny a lidským podvědomím. Řečeno z pohledu laika: barvy na nás působí na úrovní našeho podvědomí, což znamená, že si jejich vliv ani neuvědomujeme.
Tohoto nenápadného vlivu hojně využívají zdatní marketéři, kterým psychologie barev pomáhá v prodeji produktů či služeb a podpoře značky. Díky svým znalostem mohou působit přesně na tu část podvědomí, kterou potřebují v zákazníkovi podpořit. Nebo si snad stále myslíte, že Facebook, Twitter a bankovní společnosti využívají modrou pouze náhodou?
Víte, jakou barvu zvolit pro své logo? Podívejte se na význam jednotlivých barev
Jak už tedy víme, jednotlivé barvy na naše podvědomí působí odlišně – vyvolávají v nás různé myšlenky, emoce, chutě i pocity. Samozřejmě každý máme své osobní preference a subjektivní názor, avšak i tak se odborníci shodují na některých obecných zákonitostech, které platí téměř vždy. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé barvy z blízka.
Zelená barva
Zelená barva v nás evokuje klid a spojení s přírodou. Při pohledu na zelenou se nám vybaví zelené louky, kopce či lesy, a proto se často používá v turistickém odvětví. Hodí se také pro vyjádření ekologické hodnoty produktu. Řada kosmetických značek, které si zakládají na přírodním složení svých produktů, tedy využívá pro své logo, obaly nebo třeba webové stránky kombinaci zelené a bílé barvy pro podtrhnutí čistoty a přírodních složek.
Modrá barva
Patří mezi nejpoužívanější barvy obecně pro své vhodné vlastnosti. Její využití najdeme pro sociální sítě, aplikace, banky i investiční společnosti nebo třeba pro cestovní kanceláře. Modrá barva na nás totiž působí dojmem jistoty, solidarity, dokonce až konzervativně. Právě jistotu a bezpečí oceníme při využívání bankovních služeb nebo při komunikaci na internetu.
Cestovní kanceláře zase rádi využívají modrou pro podobenství s mořem a čistou oblohou bez mráčků, kterou nám může modrá plocha připomínat.
Královská modř (sytě tmavá modrá) má ještě něco navíc. Působí totiž luxusním až prémiovým dojmem a hodí se tedy pro drahé zboží a značky.
Červená barva
Barva krve může na někoho působit agresivním dojmem a vzbuzovat velké emoce. To se hodí jak filmovým režisérům pro zobrazení napínavých scén, tak pro firmy, které ve vás potřebují vzbudit touhu po adrenalinu. Přesto si červená barva našla své silné místo v trochu odlišném prostředí – v gastronomii.
Odborníci totiž zjistili, že pohled na červenou barvu spouští receptory v mozku, které vyvolávají chuť k jídlu. Dostaneme hlad, sbíhají se nám sliny a výzkumy také ukázaly, že raději sáhneme po nezdravém jídle s velkým množstvím kalorií. Toho si je velmi dobře vědom například řetězec McDonald nebo různé energetické nápoje.
Žlutá barva
Podobnou podporu chutí způsobuje i pohled na žlutou barvu, avšak v menší míře. Ideální je tedy kombinace červené a žluté, která zalarmuje vaše chuťové pohárky. Obecně barva slunce přitahuje pozornost, což se hodí snad každé firmě, avšak nesmí se to s ní příliš přehánět, jelikož také funguje jako výstraha.
Fialová barva
Základní barvy máme tedy za sebou, ale svoje specifické významy nesou i ostatní členové palety. Fialová představuje spojení studené a teplé škály barev, čímž vzniká skvělá kombinace pro vyjádření úspěchu a zároveň jemnosti.
Jemnost fialové často využívají značky spojené s ženstvím (co takhle jemný dámský parfém či krém pro zralou pleť) a feminismem. O své jemnosti nás dále přesvědčuje Milka s typicky fialovou barvou všude – od obalu až po krávu.
Hnědá barva
Dalším zástupcem přírody se stává hnědá, která jasně poukazuje na dřevo, lesy apod. Stává se tedy jasnou volbou pro výrobky ze dřeva i nábytek. Pro přírodní vjem se často kombinuje se zelenou. Dále se hnědá vyjímečně využívá v gastronomii většinou u čokoládových výrobků.
Šedá a černá barva
Tyto dvě barvy najdeme spíše jako doplněk výraznějších kolegyň. Mají skvělé neutralizační schopnosti, ale jinak nepatří mezi oblíbené volby marketérů. Černá je totiž v naší kultuře výrazně spojovaná s negativitou, smrtí a podobně. Občas ji však najdeme jako symbol kvalitní kávy. Šedá zase působí nudně, fádně a v našem podvědomí nevyvolá téměř žádnou akci. Proto se do popředí většinou nedostane a slouží spíše jako křoví pro jiné hlavní barvy.
Zlatá barva
Barva okázalosti, luxusu, bohatství a peněz. Tak by se dala charakterizovat třpytivá zlatá, kterou využívají většinou značky, které cílí právě na velmi vysoko postavené skupiny. Honosné značky a drahé produkty si tedy mohou dovolit nějaké ty zlaté detaily, avšak podobně jako u žluté pozor na množství. Může na nás totiž působit snobským a arogantním dojmem.
Bílá barva
Jemná barva, která nic nezkazí. Využívá se především pro vyjádření čistoty. Pokud tedy prodáváte čistící prostředky, prací prášky a podobně, nemůžete šlápnout vedle. Také kosmetické značky rádi využívají čistotu bílé. Kdo by si nechtěl dopřát peeling nebo masku, která z vaší kůže vytáhne všechny nečistoty? Bílá dále zvětčuje prostory, což se může stát užitečnou vlastností pro realitní makléře.
Psychologie barev tedy mluví jasně: pokud znáte jednotlivé významy barev, snadno vyberete tu správnou kombinaci pro svoji značku, logo, produkty i obaly. Záleží pouze na vašem podnikatelském zaměření. Nezapomínejte také, že méně je často více a nepřehánějte to s počtem jednotlivých prvků. Většinou se doporučuje kombinace dvou výrazným barev a podtrhnutí neutrálním pozadím. Loga připomínající duhu volí málokdo pro svoji nepraktičnost a estetiku.
Foto: Pexels