Propagujte své výrobky a služby tam, kde se na ně lidé nejvíc ptají. A to na Google. Přinášíme vám podrobný článek o tom, jak můžete využít Google reklamu pro své podnikání a kolik vás to bude stát.
Když lidé shánějí nějaký produkt nebo službu, většinou se se svým dotazem vydají nejdřív na internet. Počet vyhledávacích dotazů na Google činí celosvětově neuvěřitelných 40 000 za vteřinu. Přečtěte si, jak funguje Google reklama, pro koho se hodí a na kolik vás v praxi přijde.
Co je to Google reklama a kolik vás bude stát
Reklama ve vyhledávání na Google funguje v systému Google Ads (dříve Google Adwords), který slouží pro inzerci produktů a služeb. Jedná se o druh PPC reklamy. Inzerenti platí za každý proklik na svou stránku, zkratka PPC pochází z anglického pay per click.
Do systému se můžete bezplatně zaregistrovat a vytvářet reklamy na své zboží. Sami si navrhnete, kolik chcete zaplatit za to, že se lidé prokliknou k vám na web. Výhodou Google Ads je, že můžete přesně cílit na konkrétní skupinu zákazníků a reklama je efektivnější než poutač nebo billboard, který cílí na všechny a na nikoho. Také si můžete výsledek své reklamy snadno měřit.
Čtyři základní typy reklam v Google Ads
1. Inzerce ve vyhledávací síti (Search Network) umožňuje zviditelnit se ve klasickém vyhledávání. Zobrazí se v případě, že uživatel vyhledává klíčová slova, na která cílíte. Používají se tu textové reklamy. Proto je důležité vytvořit text, který uživatele zaujme natolik, aby na reklamu klikli a v ideálním případě nakoupili.
2. Obsahová síť (Display Network), kterou tvoří stránky nebo aplikace, které umožňují zveřejňování reklam. Sem spadají hlavně grafické reklamy v podobě bannerů, ale může v některých případech to mohou být i reklamy textové. I zde cílíte na klíčová slova nebo zájmy, které odpovídají obsahu cílové stránky, na kterou chcete návštěvníky přivést.
3. Další možností jsou videokampaně. Jedná se o krátké spoty o délce 6-15 vteřin, které se zobrazují před přehráním videa na YouTube.
4. Čtvrtou možnost inzerce představují nákupní reklamy, které můžete využít pokud vlastníte e-shop (Shopping Ads). Ty se zobrazují ve vyhledávání ve formě obrázku, ceny a odkazu na vaši stránku. Uživatelé tak můžou přejít přímo k nákupu produktu. Tyto reklamy můžete využívat, pokud si založíte účet v Google Merchat Centre, kam přidáváte konkrétní produkty, které chcete inzerovat.
Jak funguje remarketing
Pokud uživatelé navštívili váš web, ale nedošlo ke konverzi (to znamená nenakoupili nebo neučinili jinou akci), můžete se s nimi opětovně spojit a motivovat návštěvníky k návratu. K tomu slouží v Google Ads remarketing. Ten vám umožňuje cílit na lidi, kteří už s vaší stránkou přišli do kontaktu, ale nedokončili nákup.
Pro remarketing se vám nabízí několik formátů. Jedným z nich je dynamický remarketing, nástroj, který slouží pro strategii opětovného oslovování lidí za vás. Stačí, když do systému nahrajete základní prvky reklamy, která se má zobrazovat, a Google Ads se postarají o zbytek.
I tak můžete ale v nastavení ovlivnit, na jakých typech webů se má nebo nemá váš remarketing zobrazovat nebo na jaké publikum chcete zacílit.
Základní prvky reklamy
Reklamu Google Ads tvoří tři hlavní prvky: klíčová slova, na která cílíte, poutavý text a vstupní stránka (landing page), na kterou uživatele směrujete. Postupně si je všechny probereme a vysvětlíme si, jak je můžete využívat.
Klíčová slova
Reklamu cílíte na určitá klíčová slova, která se sepíšete do seznamu v Google Ads. Jde o to, abyste si zvolili taková slova nebo fráze, pod kterými budou lidé hledat vaše zboží nebo služby.
Příklad: Když prodáváte sportovní vybavení, u bot na běh zvolte nejen “běžecká obuv”, ale hlavně “běžecké boty” a “boty na běhání”. Hledanost různých frází si zjistíte v nástroji Google Trends. A nezapomeňte si správně zvolit území, pro které vás hledanost frází zajímá.
Když inzerujete na nějaké klíčové slovo, vstupujete do aukce, na jejímž základě se stanoví pořadí reklam pro dané klíčové slovo. Doporučuje se zúžit výběr na 5-20 klíčových slov nebo frází, podle typu výrobku.
Tip: Ke správnému zacílení vám pomůže funkce negativní klíčová slova. Když například prodáváte pánská trička, jako negativní slovo můžete použít “dámská”, takže se vaše reklama nebude zobrazovat těm, kdo neshánějí dámská trička.
Když u reklam ve vyhledávání a v obsahové síti zvolíte správný textový obsah, máte z poloviny vyhráno. Text by měl být pravdivý a motivovat uživatele na reklamu kliknout.
Při psaní textu se především soustřeďte na účel, za jakým lidé vaše zboží nebo služby hledají. Například chtějí začít běhat a shánějí vhodné vybavení. Nebo hledají restauraci při návštěvě vašeho města.
Doporučené čtení: Přečtěte si naše tipy, jak psát poutavé texty, které prodají vaše služby a zboží.
Pište stručně a jasně, pamatujte, že méně je více. Využívejte výzvy k akci (call to action, CAT), kterými lidi přímo vybídnete k nějakému kroku. Myslete na gramatickou správnost a ohlídejte si překlepy.
Důležité: Vstupní stránka je jedním z faktorů, které ovlivňují skóre kvality vaší reklamy.
Protože reklama vede návštěvníky na konkrétní vstupní stránku (landing page), je nutné si ohlídat, aby její obsah odpovídal tomu, co slibujete v reklamě. To znamená, že když inzerujete 30% selvu na tričko, měli by se lidé prokliknout na konkrétní zlevněný produkt. Pokud vybízíte k rezervaci stolu v restauraci, uživatel by na stránce měl najít rezervační formulář.
Jak funguje Google reklama
Inzerce ve vyhledávání i v obsahové síti je pochopitelně prostorově omezená. Pořadí reklam a jejich zobrazování se odvíjí od výsledků aukcí na konkrétní klíčová slova nebo fráze.
Aukce zahrnuje dvě části, respektive proměnné: maximální cenu, kterou jste ochotní za proklik zaplatit, a skóre kvality. Google tímto krokem dal jasně najevo, že záleží nejen na penězích, ale i na formě a kvalitě obsahu inzerce. I při nižší ceně je tedy možné, aby se vaše reklama zobrazila mezi prvními, pokud má vysoké skóre kvality. Cena se vypočítává tak, že k podílu pozice inzerenta před vám a skóre kvality vaší reklamy připočítáte 0,01.
Skóre kvality záleží na několika faktorech. Každá reklama prochází před zveřejněním kontrolou. Pokud kvalitativně neodpovídá, získá nízké skóre nebo se ani nezobrazí. Při hodnocení se přihlíží k proklikovosti, konzistenci a srozumitelnosti textu, použití netradičních symbolů, počtu klíčových slov a struktuře a obsahu vstupní stránky a její relavanci k vyhledávacímu dotazu.
Když bude vaše reklama vysoce hodnocená, můžete nabídnout nižší cenu za zobrazení na předních příčkách ve vyhledávání nebo na atraktivních místech obsahové sítě.
Nespěchejte na výsledky
Samotné vytvoření reklamy v Google Ads je snadné. Ne každá reklama se ale ukáže být efektivní. Jedná se o dynamický marketingový kanál a to, že se inzerci podařilo zveřejnit, neznamená, že se o ni nemusíte dál starat. Výkon své reklamy musíte sledovat a průběžně vylepšovat.
Než ale přikročíte k vyhodnocování, počkejte tak 2-3 měsíce, abyste nasbírali dostatek dat. Až potom můžete spolehlivě vyhodnotit, jestli reklama vyžaduje optimalizaci, nebo ne. Nejspolehlivější údaj o efektivitě vaší inzerce návratnost investic, jinými slovy, jestli se peníze vložené do reklamy vracejí v podobě tržeb.
Pokud na vaši reklamu klikají hlavně lidé v jiných zemích, než kde své zboží distribuujete, ověřte si, jestli inzerci správně cílíte. Jestli se vám reklama zobrazuje, ale lidé na ni neklikají, zkuste změnit text, aby byl poutavější. Dělejte vždy jen jednu změnu (cílení, text apod.) a nechte pozměněnou reklamu chvíli běžet, abyste mohli vyhodnotit, jak se změna projevila. Rozhodně nenechávejte neúčinnou reklamu běžet jen tak, protože tím zbytečně přicházíte o peníze.
Jak efektivně inzerovat
1. Tvořte produktově zaměřené kampaně
Zaměřujte každou kampaň na konkrétní produkt a využívejte automatizaci. Například aplikace BlueWinston vám umožní celý proces automatizovat a vytvářet reklamy pre stovky i tisíce produktů v krátkém čase. Reklamy ve vyhledávání a skupinové reklamy vám umožní obsáhnout celou vyhledávací poptávku na produkty, které prodáváte.
2. Inzerujte produkty, které se vám vyplatí
Při tvorbě produktově cílených kampaní se soustřeďte na zboží, které má vyšší marže a je dostatečně konkurenceschopné. Filtrovat takové produkty vám pomůže vhodně zvolená aplikace.
3. Využívejte remarketing
Podle našich zkušeností proběhne přes polovinu konverzí (nákupů) právě díky remarketingu. Je tomu tak i proto, že lidé, kteří mají zájem o nějaké zboží, si nejdřív vyhledají, co se na trhu nabízí, a až potom si vyberou. Když jim svůj e-shop připomenete pomocí remarketingu, je pravděpodobnější, že nákup uskuteční u vás.
Autor: Štefan Chochláč – projektový manažer a spoluzakladatel služby BlueWinston.
Tento článek je aktualizovanou verzí článku, který původně vyšel ve slovenštině na blogu hostingové firmy WY.
Foto: Rajeshwar Bachu, Unsplash